Man tittar på dator med texten SEO
4 minuters läsning

Att driva trafik eller konverteringar?

Många företag lägger för mycket fokus på trafiken till sin webbplats när de istället borde titta på antalet konverteringar. Med en välstrukturerad SEO-strategi på plats kan du garantera en stadig ström av besökare till din hemsida – vilka också agerar på ett sätt som du önskar.

Låt säga att du har en sökmotoroptimerad webbplats som får in en stadig ström av trafik. En del av denna trafik omvandlas sedan även till kunder. De ringer för att boka dina tjänster, bokar en tid i ditt bokningsverktyg eller köper något i din webbshop. Detta kallas med ett annat ord för konverteringar. Men – och detta är viktigt – en försäljning är en konvertering, men inte alla konverteringar är en försäljning.

Din sökmotoroptimering bör ha detta som mål

Rubriken på det här kapitlet är “Att driva trafik eller konverteringar”, och det finns en viktig distinktion dem emellan. Allt för många som sysslar med online marketing stirrar sig blinda på om trafiken in till sidan ökar eller minskar. Men då missar man det som egentligen betyder något: konverteringar.

Målet med din SEO bör alltid vara att öka antalet konverteringar. Om sedan trafiken ökar samtidigt så är det en positiv, och även trolig, bieffekt.

Kvantitet vs. Kvalitet

Säg att du har ett antal olika sidor på din webbplats som du följer noggrant i Google Analytics. En av dessa är ett roligt “Gör det själv”-blogginlägg som fått snurr på Google och alltid levererar en stadig ström trafik. En del av dessa besökare stannar kvar och läser, men gör inte så mycket mer. De klickar inte vidare på din sida och de kontaktar inte ditt företag genom att klicka på er fina “Boka nu”-knapp. Vissa hoppar till och med ut direkt efter att sidan laddats och de inser att detta inte var något för dem. En annan sida på din webbplats är mer styvmoderligt behandlad, men den ligger där och tickar på med få besökare. Dessa besökare stannar dock kvar länge på din sida och väljer att klicka vidare till din prislista eller meny, bokar en frisörtid eller fyller i ett formulär. Vilken av dessa besökare vill du egentligen ha? Kvantitet, dvs. trafik, eller kvalitet, dvs. konverteringar?

Målet med din SEO bör som sagt alltid vara att öka konverteringar. Och konverteringar kan vara olika beroende på företag, från “klicka vidare till annan sida” till “genomföra köp i webbshoppen”.

Så ökar du dina konverteringar

Det finns lite olika ingångar här, men en viktig sak är att rikta in sig på rätt keywords. Om din trafik hittar till dig på grund av en för ditt varumärke irrelevant sökning, så har du optimerat fel. Lägg upp en strategi för dina sökord och arbeta regelbundet med dessa på din webbplats. Om du exempelvis är en snickare som ibland även målar men vill ha trafik endast för ditt snickeri, så gäller det att inte optimera så du får massa besökare på jakt efter målare. Tänk så här: Om du driver en frisörsalong så sätter du inte upp skylten “Familjeterapeut” utanför din butik.

En annan viktig sak är att tillhandahålla en bra webbplatsstruktur. En bra struktur kommer guida dina användare på ett för dig önskvärt sätt och på ett för besökaren vettigt sätt. Om dina besökare inte hittar vad de söker efter, oavsett om det är produkter eller information, så är risken stor att de inte kommer bli återkommande besökare. En bra struktur kommer också hjälpa Google att förstå din hemsida.

Vad är då en bra webbplatsstruktur? Det kan se ut så här: hemsida, kategorier, under-kategorier, individuella sidor och bloggposter och så vidare. Det är viktigt att hela tiden tänka på användarvänligheten på din sida – allt från mobilanpassning till tydliga menyer och knappar.

Så här ökar du dina konverteringar med SEO:

  1. Keywords: Skapa en strategi för dina sökord. Använd verktyg som Google Search Console för att hitta rätt sökord för ditt företag. Optimera din hemsida utifrån dessa sökord.
  2. Webbplatsstruktur (besökare): Guida dina användare med en användarvänlig hemsida. Dina besökare återkommer till lättnavigerade hemsidor.
  3. Webbplatsstruktur (Google): Sökmotorer som Google förstår din webbplats bättre om den har en tydlig struktur. Ju bättre Google förstår din sida, desto bättre för din relevans.

Se gärna vårt webinar om SEO i spelaren nedan.

av

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata