Penslar med färg, men vilken färg är bäst

Att välja rätt färg till sin företagslogga, till köp-knappen på hemsidan eller till skjortan man ska ha på sig på det där viktiga mötet är inte alltid helt lätt. Det finns nästan lika många färgstudier som det finns olika svar på frågan “vilken färg är bäst?”

Svart är en färg som bärs av både sörjande och Darth Vader, men kan även användas på fest i formen av en smoking eller “den lilla svarta“. Rött kan signalera varning men också kärlek – eller sommar, i formen av jordgubbar. En negativ konnotation för någon är ett glatt minne för någon annan. Problemet med färg är att det finns en myriad av sanningar där ute. Och den största sanningen av dem alla är att färg och dess konnotationer är för påverkat av personliga erfarenheter för att det fullt ut ska kunna appliceras på breda massor.

Men skrapar man lite på ytan så kan man ändå hitta intressanta ingångar för den som vill förstå mer om hur färg påverkar oss, i vår vardag och i marknadsföring. I en studie utförd av Joe Hallock (med övervägande västerländska respondenter) visar det sig att både män och kvinnor har en gemensam favoritfärg.

Kan du gissa vilken?

Tips: färgen återfinns i loggorna hos några av världens mest populära sociala medier.

Favorit hos både män och kvinnor

Japp, du har rätt. Svaret är blått. Hela 42% valde det som sin favoritfärg, vilket kan jämföras med grönt och lila på andraplatsen, som båda bara lyckades skrapa ihop 14% av rösterna. Blått är mest populär och dominerande bland män (57%) medan “endast” 35% av kvinnorna i undersökningen anger färgen som sin favorit.

Vi har ju redan slagit fast att färg i mångt och mycket påverkas av dina egna erfarenheter och preferenser, men om vi tillåter oss att studera vad internet säger om färgen blå så ser vi att det överlag verkar råda en konsensus över att färgen skapar en känsla av trovärdighet, lugn, renlighet, proffsighet och säkerhet (se t.ex. polisen) och ofta återfinns inom myndigheter, vård och omsorg samt inom informationsteknologi (se t.ex. Facebook och LinkedIns loggor eller knapparna på den här sidan).

Vilken färg är minst populär då?

Fin och ful på samma gång

Enligt Joe Hallocks studie svarar 30% att orange är den färg de uppskattar minst, tätt följt av brunt (23%). Här dyker även lila upp, en färg som vi ju redan konstaterat ovan också tillhörde en av favoritfärgerna. Men 13% uppger alltså att lila är en färg som de inte uppskattar. En färg kan alltså anses vara både fin och ful av stora grupper människor.

Så ja, har du precis skapat en företagslogga som är orange med bruna inslag så behöver du inte få panik och genast måla om den till blå. Troligtvis vet du bäst vilka färger som passar din bransch och dina kunder – och ibland kan det ju faktiskt finnas ett syfte i att sticka ut. Vem vet, kanske säljer ditt företag apelsiner? Och om du tror att folk kommer att tycka att din bruna logga är ful, varför inte bara kalla det för mocha?

frukt med olika färg

Mer läsning:
Så påverkar färger din marknadsföring.
Varför är visuell kommunikation viktigt?

by

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata