« Tillbaka till bloggen

Vilka sociala medier använder svenska företag?

Bokstäver som bildar orden social media

Vi frågade våra kunder vad de tyckte var mest utmanande med digital marknadsföring. Några av svaren vi fick var “var ska jag börja?”, “vilka kanaler ska jag välja?” och kanske det vanligaste svaret: “jag har inte tid”. Och det är inga svar som förvånar oss. Det tar tid att förstå digital marknadsföring, och det finns många olika möjligheter och produkter att välja mellan. I den här artikeln ska vi berätta lite mer om några av de största sociala medie-kanalerna.

Hur vet man vilket medium man ska finnas på, hur vet man vilka kanaler ens kunder finns på – och var bör man lägga sina marknadsföringspengar? För den som vill marknadsföra sig på Facebook så blir det snart tydligt att konkurrensen är tuff. Det finns enligt Facebook själva närmare 7 miljoner marknadsförare där ute som vill utnyttja världens största sociala medie-kanal.

På bilden nedan kan vi se några av de mest populära sociala medierna, och antalet aktiva användare. Bilden är också väldigt intressant för att den visar tydligt hur pass stort Facebook faktiskt är, jämfört med konkurrenter som LinkedIn och Twitter.

Svenska företagare har också börjat inse vikten av att ha en närvaro på Facebook. I en undersökning utförd av Eniro uppger nära hälften av svenska små och medelstora företag att de har en företagssida på Facebook. Totalt sett uppger ungefär 60 procent av företagen att de har en företagsprofil på ett eller flera sociala medier.

I vår studie fick vi fram följande intressanta uppgifter om företag och sociala medier:

  • Knappt 15 procent i vår undersökning uppger att de använder sig av Instagram. I studien visar det sig också att Instagram är populärare hos B2C-företag, och inte lika populärt hos B2B-företag. Mediet används också av fler kvinnor än män. Om din målgrupp tillhör den yngre delen av befolkningen, och din produkt gör sig väl visuellt, är det här ett bra alternativ för dig.
  • 1 av 10 företag uppger att de använder sig av Twitter. Det är något lägre än genomsnittsanvändningen i Sverige. Enligt studien Svenskarna och internet uppger ungefär 20-22 procent av svenskarna att de använder sig av Twitter.
  • Nästan 30 procent av de svenska små- och medelstora företagen använder LinkedIn. Det här är en plats för den som vill hitta nya medarbetare. Med segmenteringsverktygen i LinkedIn är det möjligt att rikta in sin annonsering specifikt på de framtida drömkollegorna. Dessutom är det en bra kanal om man vill marknadsföra sig gentemot andra företag, eftersom de flesta här har en profil i kraft av sina yrkesliv.

Precis som när det gäller andra marknadsföringsaktiviteter och kanaler bör du ha en klar strategi för din närvaro på de sociala medierna. Hur har du tänkt använda det sociala mediet? Vi ställde den frågan till företagare som använder Facebook. Det här var vad de svarade:

Hur har du tänkt använda det sociala mediet?

  • För de flesta små- och medelstora företag så används Facebook för att öka kännedom om företag (57%). Det är den enskilt största anledningen till att företag använder kanalen.
  • På andra plats kommer ”för att presentera nya produkter” (30%)
  • 24 % uppger att de använder Facebook för att etablera direkt kunddialog

”Öka kännedom om företag”

Det finns som sagt flera anledningar till att ett företag bör finnas på sociala medier. Ytterligare en anledning är synlighet online. Att ditt företag finns representerat på olika sidor ökar din relevans. Det kan dels ha en positiv inverkan på din hemsidas ranking på Google, men det kan också generera bra rankade sökresultat (se bilden nedan). I synnerhet Facebooks recensioner, i likhet med exempelvis Eniros dito, är något som Google lyfter fram vid sökningar.

Så här bra kan ditt sökresultat på Google bli

Kolla gärna in vårt webinar om ”Småföretag och sociala medier” i spelaren nedan (31 min).