Vi har ett grundläggande, mänskligt behov av att vara omtyckta. Från ”likes” i sociala medier till uppskattande kommentarer om den nya bilen. Att vilja vara gillad och uppskattad är lika mänskligt som att andas eller tacos på en fredag – men för många är behovet att vara omtyckta långt mer viktigt än så. För butiken på hörnet eller restaurangen i kvarteret så kan kundens tankar om ens tjänster vara den tunna linjen mellan nederlag och seger. Det är här som recensioner och omdömen kommer in.

Studier utförda av BrightLocal visar att nästan 9 av 10 konsumenter litar på omdömen på nätet lika mycket som rekommendationerna från en vän.

Med hjälp av omdömen, om det så är via Eniro, Facebook, Tripadvisor eller Yelp, så kan du som företagare samla åsikter, få inspiration till produkt- och tjänsteutveckling eller bemöta orimlig kritik. Det finns även ypperliga tillfällen att inleda en dialog med kundkretsen – gammal som ny.

Håll koll på kunders omdömen – läs mer om Eniros produkter

9 av 10 kunder slarvas bort

Problemet? Få företag har insett vikten av att konstant vara närvarande på platserna där andra bedömer och recenserar verksamheten. De har inte insett att recensioner idag är en av de viktigaste marknadsföringskanalerna. I förlängningen betyder det att du som företag riskerar att slarva bort nästan 90% av dina potentiella kunder genom att inte delta i diskussionen om dig och ditt företag.

Eniro har låtit undersöka hur Sveriges små- och medelstora företag marknadsför sig i digitala och traditionella kanaler. Undersökningen visade att endast 2 av 10 företagare aktivt uppmuntrade sina kunder att skriva ett omdöme. Det betyder att hela 80% låter kunderna själva styra över sitt eventuella tyckande.

På frågan hur företagen arbetar med kundomdömen på internet så svarade bara 4 av 10 företag att man inleder dialog med kunder och försöker rätta till eventuella negativa upplevelser. Det betyder att resterande 6 av 10 har garden nere när kunderna ger sina omdömen.

Så vad kan du göra om du vill börja arbeta mer aktivt med omdömen?

  • Se över var och vad dina kunder skriver om dig – det finns många ställen där kunder och användare kan lämna omdömen
  • Sätt upp en plan för en veckovis bevakning av dessa kanaler, det kan räcka med ett par minuter per vecka
  • Uppmuntra dina kunder att skriva omdömen (kanske att de får 10% rabatt vid nästa besök om de skriver något?)
  • Integrera recensioner med din hemsida (se nedan)

På Eniro kan du dels hålla koll på dina kunders omdömen och dels även lägga till dessa omdömen på din hemsida. Så här gör du:

  1. Längst ner på din företagsprofil hittar du ”Lägg till omdömen på din hemsida”
  2. Klicka på länken för att skapa en widget till din hemsida
  3. Välj storlek, rambredd och färg och kopiera koden
  4. Klistra in koden på din hemsida

Så! Nu kan du börja jobba proaktivt för att få de där så eftersträvansvärda fem stjärnorna. Men glöm inte bort dessa tre viktiga punkter:

  • Svara på omdömen så snabbt som möjligt och för dialog med både nöjda och missnöjda kunder
  • Alla kan läsa ditt svar så var tydlig och konkret, och svara aldrig i affekt
  • Ge ärliga svar och våga erkänna eventuella misstag, kunder uppskattar ärlighet

Vill du veta mer? Här kan du se exempel på företaget Hustvättarna som aktivt arbetar med Eniros omdömen.

by

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata