« Tillbaka till bloggen

Varför syns jag inte på Google?

Hur syns man på världens största sökmotor? Det kan låta som en omöjlig uppgift, men behöver verkligen inte vara det.

Google dominerar sökmarknaden, och har ca 90% av marknaden. När du syns här så konkurrerar du med tusentals andra sökresultat. Oavsett bransch och sökord. Det gäller att vara på tårna och utnyttja dina styrkor rätt – och utnyttja Googles algoritmer på bästa sätt. En sökning på ”pizzeria södermalm” kan ge nästan 1,5 miljoner träffar. Medan en sökning på ”byta däck västra frölunda” ger nästan 600.000 resultat. Det finns med andra ord väldigt mycket innehåll därute som vill åt användarens klick och uppmärksamhet.

Och då bör man vara medveten om att det på träffresultatets första sida på Google endast finns ca 10 organiska träffar. De första resultaten i listan är i regel Google Ads, det vill säga annonser. Därefter följer Googles Local Pack. Det är den lilla rutan med en karta och tre stycken topprankade organiska resultat. Först därefter kommer de organiska resultaten (se bild nedan).

Betalar inte för klicken

Vi vet däremot att 75% av klicken på Google sker på position 1-5 och att hela 70% av alla som googlar väljer ett resultat från den organiska träfflistan, före Google Ads. Konverteringen är med andra ord generellt bättre från den organiska trafiken jämfört med Google Ads. Och till skillnad från Google Ads så betalar man inte för klicken.

Så ni förstår förmodligen att det finns sparsamt med utrymme att fightas om. Samtidigt är det ju så att det är första sidan som man vill nå, eller åtminstone så nära första sidan som möjligt. Så hur når man dessa topprankade platser? Det finns hjälp och knep att ta till, och de stavas som sagt S.E.O (sökmotoroptimering).

Våra SEO-experter hjälper dig gärna med din synlighet! Här kan du läsa mer om hur vi på Eniro kan hjälpa dig med din SEO. Och vill du läsa mer om Google, sökmotorer och SEO så kan du klicka här.

Första sidan på Google

Se gärna vårt webinar om SEO.