Man kollar på sin smartphone

Varför vill alla sociala medie-kanaler plötsligt ha ett story-format och vad är det i korta filmklipp som lockar användare och mottagare? I följande artikel pratar vi om micro-moments, guldlocksformatet och nya annonsmöjligheter.

Vi har i tidigare webinar tryckt på behovet av hastighet online, och hur en långsam hemsida får väldigt många av användarna att avsluta besöket i förtid. En grundtes som går att applicera på det mesta som sker online idag.

Vi kan exempelvis ta en titt på konceptet “micro-moments”. Det vill säga alla dessa korta ögonblick då användaren möter din hemsida eller dina annonser på nätet. Minuterna innan man går in till tandläkaren, sekunderna då man tar upp mobilen vid busshållplatsen, i hissen upp mot lägenheten eller i kassan på Apoteket. Det är här som det korta videoformatet passar så bra.

Det handlar då om kort och kortlivat innehåll i formen av videos – och de fick ett av sina första riktiga uppsving när Snapchat lanserades 2011. Därefter har vi sett nya varianter som den omåttligt populära appen TikTok. Facebook har också lanserat sin egen version av Storys, eller Händelse som det heter på svenska, där användare kan posta korta klipp. Instagram, som ju ägs av Facebook, har även de sin egen variant på händelser.
Är de ens någon som minns hur Instagram var innan Instagram Stories?

Fyra olika plattformar (Facebook, Instagram, Twitter och LinkedIn) visar samma inlägg.

Ingen jättesuccé

I fjol ville Twitter inte vara sämre, så i höstas lanserade man konceptet Fleets. Också det korta klipp som ett komplement till de vanliga tweetsen. Än så länge kanske ingen jättesuccé. Vem vet, kanske mest en förhoppning om att skapa ännu ett format att sälja annonser till. 2020 lanserade Youtube även snabbklipp, vilket är korta videor på mobilen där Youtubers med ett visst antal prenumeranter kan posta korta, snabba, klipp.
Slutligen har vi också kanske världens största professionella nätverk LinkedIn, vars story-format påminner om de som man hittar på exempelvis Twitter eller Facebook.

Förutom dessa kan jag även nämna att Pinterest i höstas började beta-testa en story-funktion. Och att WhatsApp också introducerat en dylik funktion.

Så varför ska man bry sig om stories 2021?

Visste ni att att vissa prognoser pekar på att video online kommer att utgöra 82 procent av all trafik online nästa år? Vad beror det på egentligen?

När det kommer till story-formatet så får vi gå tillbaka hela vägen till början av 1800-talet då Robert Southey skrev en godnattsaga baserad på den troligtvis ännu äldre historien om Guldlock och de tre björnarna. Ni vet berättelsen om Guldlock som testar sig fram genom tre olika grötstorlekar, tre olika stolar och tre olika sängar.

Stories är sociala mediers motsvarighet till Guldlock och de tre björnarna, eller “Guldlocksformatet” om man så vill.

Enkelhet och storytelling

Vad det handlar om är egentligen enkelhet och storytelling och samspelet dem emellan. Att lansera ett nytt format som är alldeles för enkelt i sitt utförande kommer att sakna tillräckligt med storytelling-möjligheter. Medan ett format som erbjuder många möjligheter till kreativ storytelling kommer vara för svårt för den stora massan.

Med Story-formatet verkar vi istället ha snubblat över den perfekta mittenfåran, Guldlocksformatet. En kompromiss mellan enkelhet och storytelling som gör det möjligt för väldigt många människor att skapa intressant och kreativt innehåll.
Svårt … men inte för svårt. Lätt … men inte för lätt.

Så varför är storyformatet så intressant för företag 2021?

Dels är det en möjlighet att finnas på platser där era följare redan finns, det vill säga bygga relationer med era kunder. Men det är också ett spännande format för den som vill visa upp sina produkter på ett mer interaktivt sätt. Ju mer formatet utvecklas så öppnas också möjligheter för nya sätt att konvertera kunder. Många av era användare är redan ute bland dessa videos på jakt efter bra innehåll om de produkter de är intresserade av att köpa. Vi på Eniro är medvetna om att formatet kanske inte passar alla, men för den som ser möjligheter så tycker vi det är väl värt att testa under 2021.

Vill du veta mer om årets trender och stories? Kolla in vårt webinar om 5 digitala trender för 2021.

by

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata