« Tillbaka till bloggen

Varför måste jag ha Google My Business?

Man använder Google My Business

Google My Business är ett digitalt visitkort för ditt företag som dyker upp när relevanta sökningar görs som berör ditt företag. Google My Business är också ett måste för den som vill öka sin chans att synas på Googles Local Pack.

Googles Local Pack är det organiska kartresultat som man kan se vid de flesta sökningarna på Google (se bild längst ner). Local Pack är en del av Googles arbete med att premiera så kallade local listings. Det vill säga: visa upp lokala företag baserat på din sökning, plottade på en karta.

För att ranka på Googles Local Pack finns det en del knep att ta till, men överlag kan man säga att Googles AI föredrar Google My Business-sidor som har ofta förekommande och många recensioner, fotografier och bilder som visar upp verksamheten, en relevant länkning till ditt företags hemsida och en aktiv “Frågor och svar”-sektion.

Google gillar också om ditt företag är korrekt listat på sidor som Eniro, Yelp och Foursquare. Det kommer ha effekt på din relevans som ett “lokalt” företag. Och därmed leda till bättre ranking – och i slutändan synlighet i Googles Local Pack.

Skydda din Google My Business

Vilket leder oss till Närvarokollen. Närvarokollen är både en scanner för den som gratis vill kolla sitt företags synlighet på nätet. Men om man även köpt själva produkten så får man ett verktyg som gör det enkelt att uppdatera informationen på just dessa sidor. Du får också möjligheten att hålla koll på recensioner på flera olika sidor. Möjligheten att posta inlägg på ex. Facebook och Google My Business. Samt möjlighet att “skydda” din information på Google My Business. För ja, dina konkurrenter kan ändra dina uppgifter på Google My Business. Men med Närvarokollen så kan ingen utomstående gå in på din Google My Business-sida och föreslå ändringar som sedan går igenom utan att du fått möjligheten att säga ja eller nej till de föreslagna ändringarna.

Tips för att ranka högre på Googles local pack:

  • Recensioner – se till att ha ett stadigt flöde av recensioner. Om dina senaste recensioner är tre år gamla så kommer det inte att hjälpa dig. Google älskar recensioner.
  • Foton – ha som målsättning att ha fler foton än dina konkurrenter. Och se till att dina kunder lägger upp bilder på din verksamhet på din Google My Business.
  • Länkar – se till att din Google My Business-sida länkar korrekt till din hemsida
  • FAQ – det finns en fråga och svar-funktion på Google My Business. Se till att den används. Och ställer en kund en fråga, svara på den.
  • Lås informationen – se till att ingen går in och ändrar din information, t.ex. med hjälp av Närvarokollen
  • Övrigt – utnyttja alla möjligheter som erbjuds. Posta inlägg på Google My Business, fyll i en företagsbeskrivning

Vill du veta mer om digital marknadsföring? Du hittar tidigare webinar under fliken Eniro Academy eller på vår Youtube-kanal. Eller så klickar du på någon av kategorierna till höger för att hitta artiklar och blogginlägg om en hel drös med ämnen. Vi kan även hjälpa dig med ditt kommande Google My Business-konto.

Googles Local Pack är kartresultatet som dyker upp vid sökningar: