3 minuters läsning

När Amazon lanserades i Sverige i höstas var farhågorna många: vad skulle detta innebära för e-handelsmarknaden i Sverige? Resultatet hittills: Många barnsjukdomar och tuff kritik.

I höstas sände Eniro ett dedikerat Amazon-webinar i samband med företagets lansering i Sverige. Då var det många gissningar från oss och många andra marknadsförare om vad detta faktiskt kommer att betyda för e-handelsmarknaden i Skandinavien. Frågan vi ställde oss då var “varför ska du bry dig om att Amazon lanseras i Sverige”. Svaret var i korthet att Amazon är en enorm marknad, där mer än hälften av produkterna som säljs i hela världen kommer från små- och medelstora företag. Bara i USA så säljer små- och medelstora företag i genomsnitt 4000 produkter i minuten på Amazon. I webinariet diskuterade vi även fenomenet digital trafikstockning. Det vill säga den konkurrenssituation som uppstår online när Amazon ska få plats på den svenska marknaden. Och hur detta riskerar att påverka Google Ads och klickpriserna om Amazon satsar lika hårt som de gjort på andra marknader.

Så vad hände när Amazon lanserades?

Sajten lanserades inte med något särskilt pompa och ståt utan slog bara upp portarna i slutet av oktober i fjol. Det dröjde inte länge förrän lanseringen möttes av kritik. Pricerunners VD beskrev det bl.a. som “det största hafsverk jag någonsin har sett” och slog, precis som många andra, ner på dåliga översättningar, fel texter till fel produkter och andra rätt rejäla barnsjukdomar.

Och i sak hade han inte fel. Amazon själva erkände bristerna och än idag kan man hitta en del konstiga översättningar på sajten. Och hur går det med Google Ads och Google Shopping? Än så länge har Amazon inte gjort mycket väsen av sig, men Amazon har ändå börjat ta plats bland andra mer svenskbekanta e-handlare.

Det finns en hel del svenska stora företag som också har börjat annonsera på Amazon men flera uppger till Svenska Dagbladet att de ej sett ett särskilt stort genomslag ännu.

“Det största hafsverk jag någonsin har sett”

Hotet mot e-handeln kvarstår

Men betyder det att vi helt ska avskriva Amazon som ett reellt hot? Självklart inte. En del i den kanske nonchalanta inställningen till de barnsjukdomar som drabbade Amazon.se vid lanseringen kommer nog sig av att företaget är så pass gigantiskt, och Sverige är en såpass liten marknad i sammanhanget att man känner att man kan kosta på sig att kasta ut en halvfärdig produkt.
Samtidigt fick ju som sagt den svaga lanseringen säkert flera svenska storspelare som Boozt och CDON att vädra morgonluft: “Amazon ska inte komma hit och kaxa”.

Men med tiden kommer ju även detta att förändras. Det är trots allt bara 5-6 månader sedan Amazon lanserades.

Och om vi ignorerar Amazon just nu när de har lite problem så är risken stor att man blir omsprungen när de väl får upp farten.

Därför tycker vi på Eniro att det ska bli intressant att se vad Amazon åstadkommer på den svenska marknaden under året som kommer. Och vad de redan etablerade svenska e-handlarna har för vapen i sin arsenal. Förhoppningsvis får vi möjlighet att återkoppla till Amazon i slutet av året för att se vad som skett och hur det kommit att påverka svenska e-handlare.

Så fortsätt hålla ögonen på Amazon – och titta gärna på vårt webinar nedan om våra 5 spaningar inför 2021.

av

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata