I dagens kommunikationssamhälle pratar man ofta om “word of mouth” som ett av de mest kraftfulla kommunikationssätten. En personlig rekommendation eller åsikt gör ofta att det som sägs känns mer äkta, just för att det inte är företaget själv som står bakom uttalandet. Så vad ger just recensioner dig som företagare och varför är det så kraftfullt?

1. Pålitlighet

Ditt varumärke kan få förtroende och trovärdighet genom en stadig ström av positiva recensioner. Det har visat sig att just recensioner är ett kraftfullt sätt att bygga upp ett företags identitet online. Det sätt som kunderna pratar om dig är lika viktigt som det faktum att de säger ditt namn. Att därför ha ett positivt fotavtryck kommer så småningom hjälpa dig att öka försäljningen.

2. Synlighet

Att vara ett framgångsrikt varumärke betyder också att du är ett synligt sådant. De flesta kunder kommer att titta på sökmotorer som Google och Bing när de beslutar vad de ska köpa. Dessa webbplatser har alla sina egna unika sätt att indexera och behandla innehåll, men de värderar alla originellt och nytt innehåll. Kundrecensioner kan definitivt hjälpa till med detta och gynna ditt varumärke. Kundrecensioner online ger dig en stadig pipeline av (förhoppningsvis) positivt innehåll som sökmotorerna värderar högt. När du rankas högre tenderar algoritmer och människor att se dig som trovärdig i din bransch, vilket också leder till mer synlighet.

3. Social bekräftelse

Det är mer troligt att vi gör ett köp om andra runt omkring oss – till och med totala främlingar – håller med om att det är ett bra beslut. Idag är online-recensioner en av de största källorna till social bekräftelse, och de har en tydlig inverkan på försäljningen. Vi kommer troligtvis ta ett köpbeslut om andra håller med om att det är ett bra sådant.

Vill du veta mer? Spana in nedanstående webinar där vi pratar om recensioner, Google My Business och mycket mer.

by

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata