« Tillbaka till bloggen

, , ,

9 vanliga frågor om hemsidor
– vad är viktigast när jag skaffar en hemsida?

Behöver mitt företag en hemsida? Bild på halvstängd dator

Behöver du en ny webbplats? Vi har samlat nio vanliga frågor om hemsidor. Varför är en responsiv hemsida viktig, hur kommer det påverka mina affärer och vad tycker egentligen Google om hemsidor?

1. Varför är en hemsida viktig för mitt företag?

Din hemsida är den enda platsen du äger i den digitala världen. Det är den mest officiella informationskällan om ditt företag, och du har full koll över vad som läggs upp och du bestämmer helt själv hur ditt varumärke presenteras online.

2. Måste jag ha en hemsida om jag redan har en företagssida på Facebook?

Ja. Du bör alltid prioritera hemsidan före Facebook. Precis som vi säger ovan så är hemsidan den enda platsen du äger i den digitala världen. Facebook kan ändra reglerna för hur en företagssida ser ut, de kan byta formatet för din huvudbild, förändra din synlighet och så vidare. På Facebook har du inte heller kontroll över eventuella kommentarer, inlägg och recensioner. Detsamma gäller andra sociala medier och exempelvis Google My Business. Med det sagt så bör ditt företag även finnas på en eller flera sociala medie-kanaler. Just på grund av formatets direkthet, närheten till användarna och för att öka din synlighet online – men din hemsida är viktig(ast).

3. Jag har en gammal hemsida och får ändå kunder, så vad spelar det för roll egentligen?

Digitaliseringen av samhället går fort. Dina kunder är online. Och 63% av dina kommer att vända sig till din hemsida när de ska bekanta sig med ditt företag. Om du exempelvis ska köpa städhjälp av ett företag så är chansen väldigt stor att du kommer att kolla in företagets hemsida. Och hur reagerar du om hemsidan är gammal, långsam eller med trasiga länkar? 46% av konsumenterna uppger att hemsidan har avgörande betydelse för huruvida de litar på ett företag eller inte. Så vill du öka konverteringsgraden på din webbplats: skaffa då en helt ny hemsida.

Bild på Facebooks url

4. Men jag har ingen hemsida, då slipper jag ju bry mig om huruvida min hemsida är gammal eller ny?

3 av 10 kunder uppger i en studie utförd av YP.com att de inte tänker handla av ett företag utan hemsida. Det är 30 procent av din potentiella kundbas. Så jo, det kommer att spela roll. Och det lokala söket kommer bara bli mer och mer viktigt. Syns du inte online så syns du inte för dina kunder.

5. Varför kan jag inte ha kvar min gamla hemsida?

Det fungerar inte längre att ha en gammal ”digital broschyr”-hemsida. Din hemsida måste vara modern.

Så vill du öka konverteringsgraden på din webbplats: skaffa då en helt ny hemsida

6. Vad betyder ”modern hemsida”?

En modern hemsida är lätt för sökmotorer att hitta och i förlängningen är det lättare för nya kunder att hitta dig. Gamla sidor är inte mobilanpassade (det vill säga: de ser inte bra ut i mobilen eller surfplattan) eller saknar exempelvis SSL-certifiering.

7. Vad menas med en snabb hemsida?

Det är viktigt att din hemsida laddar snabbt. Enligt en studie utförd av Google så tappar en hemsida mer än hälften av besökarna om sidan tar längre än tre sekunder på sig att ladda. Tips: kolla dina bilder på sidan, är de tunga (det vill säga: stora) så kan det påverka snabbheten.

Hur bra är min hemsida? Testa Hemsidekollen!

8. Vad tycker Google om hemsidor?

Om du har en ny och modern mobilanpassad hemsida med SSL-certifiering så kommer den att premieras av Google. Din hemsida anses av sökmotorer som Google vara den mest trovärdiga källan. Och trovärdiga källor rankas högre. Google kräver numera SSL-certifiering (en typ av elektronisk legitimation), annars varnar de för att hemsidan är osäker.

9. Vad är viktigast på min hemsida?

Om vi bortser från mobilanpassning, SSL-certifiering och annat mer tekniskt så är det viktigt att sidan är lättnavigerad och lätt att ta till sig. Är det lätt att hitta dina kontaktuppgifter, och är de korrekta? Har du en bra och tydlig ”Om oss”? Finns det ett bildgalleri? Kan jag läsa recensioner? Tips: skaffa en blogg som är kopplad till hemsidan. Bloggformatet i sig må vara gammalt, men som innehållsskapare är den fortfarande ovärderlig för företag. Håll den uppdaterad veckovis med tips och tricks, kundreferenser och annat. Driver du en blomsterbutik? Berätta hur man enklast håller liv i vårblommorna. Skapa en ”Vanliga frågor om…”, som den här texten du precis läst. Det uppskattas både av dina läsare och gillas av sökmotorer.

Vill du veta mer om hemsidor? Kolla gärna på vårt webbinarium, tillsammans med Mono Solutions, nedan (tid: 37 min).

 

Källor:
Yp.com
Eniro
Mono
Google