« Tillbaka till bloggen

,

Välj rätt sökord till dina Google Ads

Sökord är något du måste välja när du skapar en annons på Google. Det är viktigt att hålla koll på hur sökbeteendet för din målgrupp ser ut. Så mycket som 15% av sökningar som görs är helt nya sökningar för Google, alltså sökningar de aldrig stött på tidigare. Så hur man ska tänka gällande val av sökord?

Huvudfokus är att koppla ihop ditt företag med användare som söker efter det du erbjuder. För att ta reda på vilka typer av sökbegrepp målgruppen använder sig av när de söker information rekommenderar vi att man använder sig utav ett verktyg som heter Google Keyword Planner (sökordsplaneraren). I verktyget får du ett ungefärligt estimat på dels hur ofta det söks på olika sökbegrepp, men även förslag på nya termer.

Vi tar ett exempel: En Frisörsalong i Malmö. “Frisör Malmö” är ett ganska givet sökbegrepp, och genom sökordsplaneraren får vi förslag på fler sökfraser som de rekommenderar att vi använder oss utav. Det är viktigt att du har koll på vilka söktermer din målgrupp använder för att i nästa steg kunna matcha sökorden rätt. Mer om matchningstyper kan du läsa här.

Negativa sökord

Hemligheten bakom en väl inriktad kampanj är det du väljer att inte rikta in dig på. Man arbetar med så kallade negativa sökord.När du väljer negativa sökord för din kampanj ska du välja söktermer som liknar dina sökord, men som kanske används av kunder som söker efter en annan produkt. Anta att du säljer mobilglas. Du vill att kunder hittar dig via sökningar på att köpa/byta mobilglas. Då kan du lägga till negativa sökord för söktermer som ”vinglas” och ”dricksglas”. Här med minimerar du risken att synas vid irrelevanta sökningar. När du lägger till ett negativt sökord i en annonsgrupp eller i en kampanj filtrerar du bort de sökfrågor som innehåller den negativa termen. Desto fler negativa sökord du använder, desto mer begränsas din målgrupp.

Vill du lära dig mer om Google Ads och hur du ska tänka när du skapar dina annonser? Spana in nedanstående webinar där Mia och Emma på Eniro berättar mer.