Många har ställt sig frågan vad som kommer hända efter Amazons lansering i Sverige i höst och ännu fler fruktar svaret. En sak är riktigt säker – Amazon kommer att förändra hur vi marknadsför oss online. För de bolag som hänger med i svängarna innebär det en otrolig möjlighet. 

Vad är Amazon?

Amazon är världens största e-handelsplats och utgör tillsammans med Google, Facebook och Apple de 4 giganter som totaldominerar ekonomin online. På Amazon kan du köpa allt möjligt och som företagare kan du sälja dina varor direkt på plattformen och få tillgång till en enorm marknad som annars hade varit svår för ett litet företag att nå.

Vad innebär Amazons lansering?

Tidigare har vi kunnat köpa grejer på Amazons andra europeiska siter, men nu kommer vi kunna köpa och sälja på deras svenska site istället. Exakt vad det innebär är omöjligt att säga, men vissa tror att det kan komma att krossa många fysiska butiker och e-handlare. I andra länder är det ganska vanligt med den här typen av e-handelsmarknader, där flera företagare samlas, men det är en trend som inte riktigt tagit sig i Sverige ännu.

Varför ska du bry dig?

Du når en enorm marknad

Plattformen gör det lätt för mindre företag att nå ut med sina produkter som annars aldrig hade hamnat framför en så stor mängd kunder. Du får draghjälp av den stora plattformen som gör det lättare att synas på Google när någon söker efter din produkt.

..men det är också svårt att nå fram genom det enorma utbudet

Nästan oavsett vad du säljer kommer du att vara tvungen att tävla mot en hel drös av andra. Konkurrensen gör det extra viktigt att arbeta att arbeta med SEO på Amazon, så att din produkt är den som kommer upp framför dina konkurrenter och Amazons egna varor.

Klickpriserna går upp

Det gigantiska utbud av produkter som kommer med Amazons lansering måste få plats online. Alltså kommer vi att se en digital trafikstockning där Amazon tar plats bland alla sidor och produkter som ligger ute idag. Vid tidigare lanseringar har Amazon arbetat aggressivt med Google Ads, vilket de med största sannolikhet också kommer göra nu när de lanseras i Sverige. Sammantaget innebär det att klickpriserna kommer att öka lite överallt, vilket kommer påverka dig och ditt företag.

SEO blir knepigare

Amazons enorma utbud av produkter tillsammans med hur många som är på deras många sidor ger siten ett försprång på Google som inte är att leka med. Google rankar Amazon riktigt högt och det kommer göra det svårare för din site att synas när någon googlar på något som Amazon kommer upp på. Vilket kommer vara det mesta, eftersom att de också säljer de mesta.

Vad kan du göra redan nu?

Förberedelse är nyckeln

Läs på om hur du gör för att komma högt upp på Amazon och förbered olika strategier som du kan testa när siten väl lanserats. 

Till exempel kan du välja att bara lägga ut dina bästsäljande produkter på Amazon, medan du har kvar alla andra på din egna site. På så vis använder du dig av giganten för de produkter du vet är populära och vad folk letar efter, samtidigt som du på din egen site kan erbjuda ett större utbud av produkter som inte är lika populära och alltså hade haft svårare att tävla på Amazon.

Surfa med vågen istället för mot den

Amazon kan vara en lönsam möjlighet om du använder dig av plattformen på ett smart sätt. Att försöka motarbeta eller undvika jätten kommer bli svårt och slutar med största sannolikhet med dyrare kostnader för ett sämre resultat av det du gör idag. 

Till råga på allt kommer du att få en hel drös med gråa hår om du försöker arbeta mot plattformen istället för med den och det är något som i alla fall jag INTE behöver fler av.

Satsa inte allt på en och samma annonshäst

Självklart både kan och SKA du annonsera på Amazon, precis som på Google och annonsering på Facebook. Det är en bra genväg för att hamna före konkurrenterna och utnyttja plattformen till max. Det är sällan en bra idé att bara satsa på en plattform. Det är därför ett strålande tillfälle att se över hur annonseringen på Amazon kan passa in tillsammans med dina andra kanaler.

by

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata