« Tillbaka till bloggen

Vad gör Eniro, nuförtiden?

Snickare snickrar

Det är nog få som aldrig har hört talas om varumärket Eniro. Men vad företaget faktiskt sysslar med år 2019 är däremot inte lika självklart. Nu lanserar vi på Eniro tillsammans med vår byrå Abby Priest första resultatet av ett strategiarbete med syfte att skapa en övergripande ompositionering av varumärket Eniro.

– Efter många år av en mer anonym framtoning vill vi nu se våra kunder i ögonen och stolt berätta om vad vi gör nuförtiden. Vår utmaning ligger konstigt nog i att Eniro som varumärke är mycket välkänt, vi har kännedom på runt 98%. Men de flesta känner inte till att vårt erbjudande idag innehåller långt mycket mer än våra egna kanaler, säger Andreas Perneby, marknadschef för Eniro.

Från lokal sökmotor till nordisk one stop shop för digitala marknadsföringstjänser

En omfattande målgruppundersökning med Kantar Sifo har lagt grunden för strategin som resulterat i ett nytt ansikte utåt med fokus på digital spetskompetens och ett mänskligt och personligt tilltal.

– Vi har idag en utmaning i att nå ut med det vi faktiskt gör. Många små och medelstora företagare känner inte till att vi dagligen hjälper tiotusentals av deras kollegor med marknadsföring online, allt från hemsidor, till Google och Facebook annonsering, säger Andreas Perneby, marknadschef för Eniro.

Vill du slippa tänka på digital marknadsföring?

Utifrån insikten att småföretagare inte hinner eller orkar ta hand om sin digitala marknadsföring har Eniro byggt upp sitt nya B2B-erbjudande. En one-stop-shop för digitala marknadsföringstjänster, så enkla att vem som helst kan använda dem.

Krångel som sökmotoroptimering

I dagarna släpps första kommunikationsansatsen med syfte att skapa kännedom om den nya inriktningen. Den nordiska kampanjen speglar vardagen hos några småföretagare och belyser den sköna känslan som uppstår av att få slippa oroa sig för krångel som sökmotoroptimering, JavaScript eller Google Ads.

– Våra undersökningar visar att målgruppen är mycket väl insatta i faktumet att digital marknadsföring och synlighet online är avgörande för att deras verksamhet ska lyckas, men att de flesta av dem helst skulle slippa hålla på med det. Det förstår jag helt och hållet. Ibland vill man innerligt gärna slippa lära sig hur JavaScript fungerar. Nu erbjuder vi den möjligheten, säger Oskar Hellqvist, Creative Director på Abby Priest.

Sara Haag har regisserat

Till en början satsar Eniro tillsammans med mediabyrån Bizkit Havas på en bredare mediamix med kanaler som TV och OOH. Under hösten kompletteras kampanjen med aktivering i förtjänade kanaler och riktad digital marknadsföring.

Filmerna (se nedan) är producerade av Giants&Toys och regisserade av Sara Haag.