Kvinna sitter vid bärbar dator och arbetar med SEO

SEO står för ”sökmotoroptimering.” Kort sagt är det processen att förbättra din webbplats för att öka synligheten för relevanta sökningar. Ju bättre synlighet dina sidor har i sökresultaten, desto mer troligt är det att du kommer att uppmärksamma och locka potentiella och befintliga kunder till ditt företag.

Hur fungerar SEO?

Sökmotorer som Google och Bing använder robotar eller vad som kallas sökrobotar för att genomsöka sidor på webben. De går från plats till plats, samlar information om sidorna och sätter dem i ett index och kategoriserar dem. Därefter analyserar algoritmer sidorna i indexet – naturligtvis är dessa algoritmer föremål för hundratals rankingfaktorer, som sedan bestämmer i vilken ordning sidorna visas i sökresultaten för en given fråga som en användare har gjort, till exempel på Google.

Det finns delade åsikter om vad som väger mest i relation till rankingsfaktorerna, men många kan hålla med om att rubriker, metabeskrivningar, titeltaggar och bra innehåll, samt webbplatsindex och strukturerade data är ett bra ställe att börja när du behöver börja göra SEO.

Sökalgoritmerna är utformade för att genomsöka webben efter relevanta och populära sidor, samt ge användarna en effektiv och relevant sökupplevelse. Att optimera din webbplats och innehåll med relevanta faktorer i åtanke kan hjälpa dina sidor att rankas högre i sökresultaten.

Till skillnad från betalda annonser kan du inte betala sökmotorer för att få högre organiska sökrankningar. Det kräver forskning, hårt arbete och tid.

Ranka högre på SEO – få experthjälp

Varför är SEO viktigt för marknadsföring?

SEO är en grundläggande del av digital marknadsföring eftersom människor gör biljoner sökningar varje år, ofta med kommersiella avsikter att hitta information om produkter och tjänster. Sökning i de stora sökmotorerna är ofta den primära källan till digital trafik för företag och kompletterar andra marknadsföringskanaler riktigt bra. Större synlighet och ranking högre i sökresultaten än din konkurrent kan ha en betydande inverkan på din nedersta rad – på det positiva sättet.

Sökresultaten har dock utvecklats under de senaste åren. De har blivit mer fokuserade på att ge användare mer och mer direkt svar och information direkt på resultatsidan. Detta kan till exempel vara i form av kunskapspaneler, My Business-profiler eller FAQ-resultat. Detta gör användaren mer benägna att stanna på sökresultatsidan istället för att flytta till specifika webbplatser, vilket naturligtvis inte är så bra för din webbplats.

Här är uppgiften, som SEO-ansvarig, att hålla sig uppdaterad om denna utveckling och samtidigt se till att optimera webbplatsen så att sökmotorerna kan använda ditt innehåll och din webbplats som ett resultat av informationen som visas direkt på sökresultatsidan. För sökmotorerna kan onekligen inte visa innehåll eller bli klokare, utan webbplatser med innehåll, för att mata dem.

Ta reda på hur det går med din SEO – gör en hemsidekoll här

 

av

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata