« Tillbaka till bloggen

Vad är on-page-SEO och hur påverkar det sökmotorer?

Alfapet-brickor som stavar SEO

Man brukar dela upp SEO i två delar: On-page och Off-page, beroende på vad det är man sökmotoroptimerar. I följande artikel kommer vi att prata mer om on-page.

Som namnet antyder handlar on-page om det som sker på din hemsida, men det är också den information som syns när någon söker på din hemsida och får upp en träff i sökresultatet (se bild nedan). När du sökmotoroptimerar on-page så bearbetar du den tekniska strukturen och källkoden samt själva textens relevans. On-page rör bland annat saker som SSL-certifiering, titel-taggar, metatext, sitemaps och pagespeed.

Metabeskrivning och SEO-titel på Google

En typ av elektronisk legitimation

SEO-titeln är rubriken som syns på Google. Om den inte sätts manuellt av dig så kommer Google att välja en rubrik automatiskt. Meta Description är texten som syns under rubriken på Google. Tips är att här välja en text som sticker ut. Notera att varje unik sida på din hemsida får en metabeskrivning och en SEO-titel.

SSL-certifiering är en typ av elektronisk legitimation som krypterar all information användaren lämnar ut, och skyddar det mot till exempel hackare. Sedan ett par år tillbaka så varnar Google om en hemsida inte är SSL-certifierad. Viktigt att tänka på är att om ditt företags hemsida är SSL-certifierad så kommer det ha en positiv påverkan på er ranking på Google. Ett sätt att se om sidan är SSL-certifierad är om det är ett s i slutet av http i url:en. Det vill säga: det står https.

Är din hemsida långsam?

Din webbsidas snabbhet påverkar din ranking. Är din hemsida långsam: då kommer det påverka din ranking på Google negativt. Är din hemsida snabb. Ja då kommer det att ha en positiv inverkan på din ranking. Mer än hälften av dina kunder kommer att lämna din sida om den inte laddat klart inom 3 sekunder.

Så se till att ha en snabb hemsida. En långsam hemsida är lite som en extremt lång kö på ICA, eller plats 298 i telefonkön. Du riskerar en dålig kundupplevelse, förlorade kunder och minskad försäljning. Gör det enkelt för dina kunder att uppleva din hemsida. Det kommer att uppskattas av alla – av kund, av Google, och i slutändan av dig.

Vad kan vara en anledning till att din hemsida är långsam? Svaret är många! Men en sak som har stor inverkan är bilder. Har du många bilder på din hemsida och är de stora och tunga så kommer det att påverka din hemsidas snabbhet. Och i långa loppet ha en negativ påverkan på din synlighet på exempelvis Google.

Börja skapa content

Om du inte redan gör det, börja gärna skapa innehåll på din sida. En blogg är ett enkelt sätt att skapa intresseväckande och SEO-vänligt innehåll. Skriv om ämnen som rör just din bransch. Vad skriver konkurrenterna om? Vad skriver inte konkurrenterna om? Försök att se ditt företag och dina tjänster utifrån en kunds perspektiv. Förstå vad dina kunder söker efter. Vad brukar dina kunder fråga dig om och kan du kanske hjälpa dem på traven med ett intressant blogginlägg? Jobbar du med mat, dela med dig av intressanta recept. Jobbar du med blommor och har många smarta tips på hur man bäst får vårblommorna att leva längre än en dag? Skriv om det.

Ett relevant innehåll kommer att uppskattas av Google, som matchar ihop det med användares sökbeteenden. Vilket leder till att din hemsida rankas högre.

Testa Hemsidekollen

Behöver du tips om vad som är en bra och modern hemsida och hur du kan förbättra ditt företags hemsida så att den är SEO-vänlig så får du gärna fylla i formuläret längst ner på den här sidan. Vi kan också tipsa om Hemsidekollen, en scanner vi tagit fram som bland annat mäter din hemsidas snabbhet på både dator och mobil, men som även kollar om din hemsida är mobilvänlig, om din hemsida har en sidkarta, eventuella rubriker – det vill säga rubrik-taggar – och tidigare nämnda metabeskrivningar och sidtitlar.

Med andra ord: med Hemsidekollen kan du snabbt kolla styrkor och svagheter vad gäller din hemsidas sökmotoroptimering.

Med Hemsidekollen kan du även kolla om du är listad och synlig på sidor som Google My Business, Yelp och Foursquare. Men det pratar vi mer om i vår artikel om on-page.

Se vårt webinar om SEO nedan (24 min).