Skäggig, leende barista serverar kaffe till kund med färggranna gula blommor i förgrunden

Local Pack är en viktig del för företag som vill ranka högt lokalt och är en del av Googles strategi att puffa för så kallade local listings.

Googles Local Pack är en grupp av tre lokala företags-listningar samt en lokal karta som dyker upp i samband med sökfrågor som kretsar kring produkter och tjänster som tillhandahålls av lokala företag. Att synas här har blivit allt viktigare för småföretagare, och är ofta en genväg till en högre placering i Googles sökresultat. Local Pack är nämligen en av de saker som syns först i sökresultatet, antingen högst upp eller direkt efter de första annonsmärkta sökresultaten. En person som genomför en sökning som genererar ett local pack-resultat är i regel också oftare närmare ett köpbeslut, detta då intentionen är att hitta lokala företag som levererar önskad tjänst eller produkt.

Local Pack och Google My Business

Till skillnad från det organiska sökresultatet som kommer från Googles index över hemsidor så kommer informationen i Local Pack från Google My Business katalog.

Du kan testa själv genom att göra en sökning på till exempel “hamburgare södermalm“. Då får du upp ett sökresultat som ser ut ungefär som bilden nedan.

Googles Local Pack

Notera gärna hur sökresultatet för Local Pack i regel är matigare än det vanliga sökresultatet, som ju oftast bara består av en kortare meta description. I Local Pack ser du företagsnamn, bilder, omdömen, adress och typ av tjänster som företaget tillhandahåller, allt information som kommer från företagens Google My Business-sidor. Du ser också en bit av Googles kartor som visar de tre högst rankade företagen samt andra företag som matchar sökningen.

På så sätt får användaren mer användbar information som kommer att påverka vad de gör härnäst (klicka sig in på företagets Business-profil, gå vidare till hemsida, be om vägbeskrivning o.s.v). När du klickar på ett av företagen i Local Pack skickas du till Googles Local Finder där du får se ett större utbud av företag samt mer detaljer (via deras Google My Business-sida) om det specifika företag du klickat på (se bild nedan). På vissa Local Pack-resultat kan det finnas bilder, som i exemplet ovan, eller direktlänkar, som i exemplet nedan. Vad för rikt innehåll som används är lite beroende på bransch.

Skärmdump som visar googles local pack och local finder

Här är ett exempel på Googles Local Pack med blå CTA-alternativ (knappar). Till höger ser vi hur det ser ut när man klickat på det översta alternativet i Local Pack.

Local Pack och Local Finder

Du kan justera din Local Pack-sökträff efter betyg (från högt till lågt), pris och tider (t.ex. “öppet dygnet runt”).

Genom att klicka på “Visa alla” längst ner så visas Googles Local Finder och ett ännu bredare sökresultatet baserat på din sökterm. Här hittar du de tre toppresultaten från tidigare (se bild ovan) men även fler förslag på restauranger.

Hur rankar man högre på Googles Local Pack?

Att synas på Local Pack är en viktig del i företags arbete med lokal SEO. Här premieras företag med väl genomarbetade, engagerande och välbesökta Google My Business-sidor.

Google fokuserar på relevans, avstånd och rykte när det kommer till att ranka lokala företag. Algoritmerna fungerar som så att det inte är nödvändigtvis det närmaste företaget som syns först när det kanske visar sig att ett företag en liten bit bort bättre passar det du söker efter.

Öka din relevans genom att lägga till komplett och detaljerad företagsinformation så att Google bättre förstår ditt företag och lättare kan matcha det med sökresultat. Avstånd är svårare att påverka men är baserat på hur pass nära ett företag är den potentiella söktermen. Om personen som söker inte anger en specifik geografisk avgränsning så försöker Google räkna fram användarens position baserat på den eventuella information de har om personen ifråga. Rykte i sin tur handlar om hur välkänt en verksamhet är (och då inte bara online utan även offline). Rykte baseras även på annan information som hittas online, från länkar och artiklar till olika typer av online-kataloger och listningar (som Eniro). Många och bra omdömen online kan också påverka din lokala ranking, precis som helt vanlig SEO (d.v.s. att ditt företag syns bra i det klassiska sökresultatet).

Tips för den som vill ranka på Googles Local Pack med hjälp av Google My Business:

  • Se till att ha korrekt företagsinformation: adress, telefonnummer, kategorier, länkar till hemsida
  • Verifiera ditt företag
  • Uppdatera dina öppettider löpande, inkl. speciella öppettider för storhelger
  • Håll koll på dina omdömen och svara på dem
  • Lägg till bilder relevanta för ditt företag
by

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata