Google Search Console är en webbtjänst från Google som hjälper dig att hålla koll på din webbplats indexeringsstatus, webbplatskartor och Core Web Vitals. Du kan också använda Search Console för att optimera synligheten på din hemsida, vilket är vad vi främst kommer att titta på i följande artikel.

Google Search Console tillhandahåller ett stort utbud av funktioner och verktyg som hjälper dig och ditt företag att förstå hur och varför er hemsida presterar i sökresultatet. Med Google Search Console kan du också identifiera potentiella problem som kan tänkas påverka er webbplats ranking och även “skicka in” er webbplats sitemap (webbplatskarta) och individuella url:er så att Google kan crawla dessa.

Med Google Search Console kan du bl.a. använda följande funktioner:

  • Analysera sökresultatet: Kolla data kring din webbplats trafik, som engagemang, klick och genomsnittlig placering i sökresultatet vid vissa specifika frågor.
  • Indexering: stötte Google på några problem när sökmotorn försökte crawla och indexera din hemsida?
  • Mobilanpassning: Håll koll på om din webbplats har stött på problem som kan påverka dess mobilanpassning, och därigenom påverka såväl ranking som användarupplevelsen.
  • Sitemaps (webbplatskarta): “skicka” in sitemap och individuella url:er för crawling och indexering av Google (läs mer längre ner på sidan).
  • Core Web Vitals: Core Web Vitals är viktigt för Google när de bedömer din hemsida. Kolla in rapporter som avslöjar om sidor på din webbplats inte levererar.

Med Google Search Console får du ett verktyg som ger dig värdefulla insikter om hur bra (eller dåligt) din webbplats levererar i sökresultatet och kan på samma gång hjälpa dig fixa dessa problem. Google Search Console rekommenderas till alla som vill förbättra sin hemsidas SEO.

Läs mer i detalj om Google Search Console nedan:

Se synlighet med Google Search Console

Hur gör du för att se din synlighet på Search Console? Låt oss titta på rapporten “Resultat” (se nr 1 på bild nedan) och kategorierna “Frågor” och “Sidor” (se nr 3 nedan). I dessa rapporter får du insyn i antalet klick, hur många gånger en fråga eller en sida har visats i Googles sökresultat (exponeringar), click through rate (det vill säga hur många visningar som procentuellt lett till ett klick – ju högre procent desto bättre) och genomsnittlig position i sökresultatet.

Search Console och Frågor

I rapporten för Frågor (se bild nedan) får du en snabb överblick över vilka frågor som ditt företags webbplats synts med på Google. En fråga kan exempelvis vara enbart ett ord, som till exempel: “Eniro”, eller en mening, såsom: “ändra uppgift Eniro”. Att ha för vana att titta på rapporten Frågor kan hjälpa ditt företag om du är osäkra på vilka sökord som fungerar bäst för dig. Kanske visar det sig att de söktermer som du optimerat din webbplats mot egentligen är något helt annat.

Search console och Sidor

I rapporten för Sidor, som du hittar intill Frågor (se första bilden ovan), kan du enkelt få information om hur dina olika sidor på webbplatsen levererar i form av klick (det vill säga besök på din hemsida), exponeringar (antalet gånger under den valda tidsperioden som sidan visats i sökresultatet) samt click through rate (CTR) och position i sökresultatet.

Den här informationen är väldigt användbar när du ska göra sökmotoroptimeringar. Ponera att du har en sida som levererar väldigt många exponeringar, men väldigt få klick – låt säga en CTR på 0,1%. Samtidigt har du en sida som levererar färre visningar, men som har en CTR på uppemot 8-9%.

Vilken sida skulle du då säga går bäst? Troligtvis svarar du “den med hög CTR” och då har du helt rätt. Visningar utan klick är i förlängningen bara en variant av trafik vs. konverteringar, som vi pratat om i ett tidigare blogginlägg. Du vill att besökare ska agera på dina uppmaningar: klicka sig in på din webbplats, signa upp på ett nyhetsbrev, lägga varor i shoppingbagen och så vidare.

Med hjälp av Search Console och Sidor kan du nu börja fundera på vad som skiljer en bra sida från en mindre bra sida på din webbplats. Vad gör att sida A har låg CTR medan sida B har hög? Här finns det många olika angreppssätt för att hitta förbättringar som tar din webbplats framåt, men här och nu kommer vi att titta på meta titles och meta descriptions.

Vad är meta title?

Meta title och Meta Descriptions är korta sammanfattningar av din sida som syns i sökresultatet på Google. Vi kan lite förenklat säga att Meta Title är boktiteln medan Meta Description är baksidestexten som summerar och säljer in boken (se bild nedan).

Dessa två påverkar mer än du kanske tror dina besökares vilja att klicka på just din länk i sökresultatet. En dålig text kommer att bli mindre klickad på än en bra. Och eftersom vi nu vet hur våra sidor levererar, så kan vi använda den informationen för att uppdatera de meta titles och meta descriptions som inte gör det. Vårt tips blir alltså att se över dina Meta Titles och Meta Descriptions och förbättra där det finns behov.

Det du bör tänka på är: vilken typ av text får dina potentiella besökare att 1) klicka och 2) stanna kvar på sidan? Här är det också viktigt att komma ihåg att det som lovas i meta title och meta description också måste hållas på sidan.

Börja experimentera och testa för att se vad som fungerar. “Nu har jag ändrat den här texten, vad händer nu?” Kolla sedan Search Console efter ett par veckor och utvärdera. Gick klickfrekvensen upp eller ner?

Meta title och meta descriptions

Exempel på meta title och meta descriptions

Tänk på följande när du skriver meta titles och meta descriptions:

  1. Varje titel och beskrivning bör vara unik för varje sida
  2. Skriv för människor och inte för maskiner
  3. Skriv inte för långt
  4. Få med de viktigaste sökorden
  5. Skapa ett innehåll som presenterar en lösning eller ett erbjudande (“Så lagar du punkteringen på din cykel”, “Testa gratis i 1 år”)
  6. Bli inte för “säljig” eller klyschig och undvik clickbaiting

Bli inte fundersam om det visar sig att din nya text inte syns på Google, eller om bara delar av din föreslagna text visas. Ibland väljer Google själv text efter vad sökmotorn bedömer som bäst.

Nu undrar du säkert vart man kan fixa dessa titlar och descriptions, och i regel går det att göra i det CMS-system (Content Management System) som du har din hemsida på. På WordPress hittar man det i samband med den sida eller det inlägg man skapat. Det går också att lägga in texten direkt i HTML-koden, om man är kunnig på det eller har hjälp att tillgå.

Se hur din webbplats indexeras

Indexet visar hur din webbplats indexeras i Google.

Du kan skicka nya webbplatskartor och be Google att indexera sidor på nytt, för att hålla Google uppdaterad med dina sidor.

Rapportering

Du kan se alla sidor som Google har hittat, se vilka sidor som det är fel på och vilka som är giltiga utifrån varningar och exkluderade sidor.
Funktionen “täckning” är viktig och något du bör fokusera på för att snabbt korrigera eventuella fel. Dessutom vill du alltid sträva efter ett ökat antal giltiga sidor eftersom det betyder att du ständigt ökar innehållet på din webbplats.

Sitemap

En annan viktig aspekt av Search Console är att skicka in din webbplatskarta. Genom att placera en XML-fil med en webbplatskarta (sitemap) på din webbserver, aktiverar du sökmotorer (som Google) för att ta reda på vilka sidor som finns och vilka som nyligen har ändrats. Sökmotorerna kan sedan söka igenom dina sidor i förhållande till din webbplatskarta. När du har en webbplatskarta skickar du den till Search Console. När det finns uppdateringar på din webbplats hittar Google dem och indexerar dem.

Så här ser det ut under Webbplatskartor (Sitemaps) i Google Search Console. Du får då bl.a. information om typ av sitemap, datum den skickats in och datum den lästs, status samt antalet upptäckta webbadressser.

Vad är Core Web Vitals?

Google släpper årligen flera små och stora uppdateringar som påverkar ditt SEO-arbete. Det kan vara nya regler eller att vissa algoritmer plötsligt får mer eller mindre värde. Mobilanpassning är exempelvis en sak som fått större och större betydelse ju mer av trafiken som flyttat över från desktop till just smartphones. En av dessa saker som tillskrivits ett större värde de senaste åren är Core Web Vitals (diagnos av huvudvärden för webben).

Användare älskar snabba webbplatser. De konverterar bättre och är också länkade till oftare. Med Core Web Vitals så har Google skapat ett mer innovativt sätt att mäta den upplevda hastigheten hos användaren. Det innebär att din webbplats nu kommer utvärderas utifrån hur snabbt din sida laddar och hur fort en användare kan börja interagera med den.

Core Web Vitals handlar om tre saker.

Det första är hur lång tid det tar för det största innehållet på sidan att laddas (Largest Contentful Paint).

Det andra är hur snabbt saker på din webbplats reagerar på besökarens handlingar, till exempel fördröjningen mellan att någon klickar på en länk och att webbläsaren svarar på åtgärden (First input delay).

Slutligen tittar Core Web Vitals även på hur snabbt din hemsida så att säga “sätter” sig. Enkelt förklarat: du klickar dig in på en sida, tror den laddat klart och så flyttar sig plötsligt några objekt. En bild som först verkade ha hittat sitt hem på sidan flyttas plötsligt och samtidigt hoppar ett formulär ner på sidan. (Cumulative Layout Shift). Detta är något som påverkar användarupplevelsen negativt.

Core Web Vitals gillar moderna hemsidor

Ju modernare hemsida du har, desto mindre är risken att Core Web Vitals faktiskt kommer att påverka dig. Men det kan vara bra att veta att du i Search Console kan gå in i Core Web Vitals och därigenom få en överblick över hur din webbplats klarar sig på såväl mobil som desktop (se bild nedan ovan).

Om det skulle visa sig att du har en del att åtgärda, så kommer du se detta under detaljer (se bild). Står det exempelvis “problem med CLS” så handlar det om Cumulative Layout Shift. Det vill säga, att innehållet på din hemsida rör sig och flyttar på sig. Genom att använda Search Console får du alltså möjlighet att identifiera problemsidor som du sedan kan försöka förbättra.

Så hur fixar man exempelvis first input delay eller cumulative layout shift? I den här artikeln kommer vi inte gå in på det specifikt, då lösningen kan vara såväl lätt som komplicerad och det finns flera olika anledningar till att just din sida strular. Om du har problem, titta i Search Console och på din webbplats och försök att identifiera vad problemet är. Kanske är det så simpelt att du kan lösa det själv? Och är det oklart vad som gått fel – googla! Det finns väldigt mycket hjälpguider som steg för steg förklarar hur man går tillväga.


Så börja studera din hemsidas styrkor och svagheter med Search Console och se om du kan förbättra ditt resultat genom att göra små ändringar i Meta Descriptions och Meta Title. Lycka till!

Vill du veta mer om SEO, kolla gärna på vårt webinar i spelaren nedanför.

by

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata