4 minuters läsning

Du kan tänka på en Google My Business-profil som ett slags digitalt visitkort online, som dyker upp när relevanta sökningar görs som berör ditt företag. Med ditt Google My Business-konto kan du se och kommunicera med dina kunder, redigera din företagsprofil och se hur kunderna interagerar med ditt företag på Google. På så sätt kan du locka kunder och visa upp ditt företag på ett enkelt och överskådligt sätt. 2022 bytte Google namn på Google My Business, med det nya namnet “Business Profile” hoppas man kunna förändra företagares sätt att interagera med sin profil på Google.

Google utvecklade Google My Business som ett sätt att göra det lättare för de som söker att få den information de behöver snabbt och bekvämt. Med en företagsprofil på Google hjälper du ditt företag att synas i de viktiga ögonblicken när kunder söker efter ditt företag eller efter liknande produkter och tjänster på Google Sök och Maps.

Från och med 2022 har Google bytt namn på sin tjänst, från Google My Business till Google Business Profile. Det är inte första gången Google byter namn på sin populära och, för sökmotoroptimering, väldigt viktiga tjänst. Namnbytet är ett led i Googles önskan om att fler och fler företag som inte har ett behov av att arbeta direkt i Google Business Profile ska börja hantera sina företagsprofiler direkt i sökresultatet – och därigenom alltså inte behöva gå via en separat app eller tjänst.

Ju mer tid du lagt på att optimera Google My Business, (Google Business Profile) desto större är chansen att ditt företag syns när relevanta sökningar görs som passar in på just ditt företag. Dels som det digitala visitkortet i sökresultatet (se bild nedan), men även i Googles Local Pack och på Googles kartor.

Du kan logga in på ditt Google My Business-konto (Google Business Profile-konto) för att uppdatera din information, såsom adress, telefonnummer, webbadress, öppettider och annat, så att det blir enkelt för kunderna att hitta och kommunicera med ditt företag. Se till att profilen alltid är uppdaterad med aktuella foton, specialerbjudanden och kampanjer för att uppmuntra kunderna att välja dig. Och se till att hålla koll på de omdömen som lämnas och besvara de frågor som kommer in.

Vill du veta mer om Google för småföretagare?

Skärmdump från Google som visar en Google My Business

Så här kan ett Google My Business-resultat i sökresultatet se ut.

Varför är ett digitalt visitkort viktigt?

Som företagare kanske du redan har en hel del sidor online som kräver ditt engagemang: En hemsida, Facebook-sida, kanske en Instagram – ja, listan fortsätter. Är inte Google My Business bara ännu en sida i mängden som du behöver komma ihåg att uppdatera?

Svaret är nej, Med en Business Profile-sida underlättar du ytterligare för dina kunder. Om en potentiell kund bara letar efter ett telefonnummer, en adress eller öppettider för ditt företag, finns det inget behov av att de klickar vidare till din webbplats – dessa uppgifter finns i din Business-profile-lista, som visar sig direkt i sökresultatet.

Ett exempel på hur Googles local pack ser ut

Genom att optimera din Google My Business-sida så ökar du chansen att ditt företag syns i Googles local pack.

Rankar bättre på Google

Vissa företagare kan då fråga sig: “Är det inte dåligt att all information visas direkt, om personer inte klickar sig vidare till min webbplats?”. Men! Se inte detta som ett mindre klick till din webbplats; se det som att en potentiell kund lättare kan hitta den information de letar efter. Om de bara ville ha ditt telefonnummer eller se om din verksamhet är öppen på en söndag, hittar de den informationen snabbare än om de skulle behöva klicka sig in på din webbplats och leta där. På så sätt gör du också kunden väldigt nöjd vilket kommer smitta av sig i attityden gentemot ditt företag. Och, naturligtvis, om kunden är ute efter ytterligare information så kommer de klicka sig vidare till din webbplats ändå.

En Google Business Profile-sida (tidigare Google My Business-sida) gör också att din hemsida rankar bättre. Google Business Profile/Google My Business är viktigt för din SEO eftersom det gör att din företagsinformation kan visas i lokala sökresultat för frågor som är specifika för dina produkter eller tjänster, och på så sätt kan du också synas mer o de rätta sammanhangen.

Vill du veta mer om Google Business Profile (Google My Business) och hur det fungerar? Kika in nedanstående webinar.

by

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata