Du kan tänka på en Google My Business-profil som ett slags visitkort online, som dyker upp när relevanta sökningar görs som berör ditt företag. Med ditt Google My Business-konto kan du se och kommunicera med dina kunder, redigera din företagsprofil och se hur kunderna interagerar med ditt företag på Google. På så sätt kan du locka kunder och visa upp ditt företag på ett enkelt och överskådligt sätt.

Google utvecklade Google My Business som ett sätt att göra det lättare för de som söker att få den information de behöver snabbt och bekvämt. Med en företagsprofil på Google hjälper du ditt företag att synas i de viktiga ögonblicken när kunder söker efter ditt företag eller efter liknande produkter och tjänster på Google Sök och Maps. Du kan logga in på ditt Google My Business-konto för att uppdatera din information, såsom adress, telefonnummer, webbadress, öppettider och annat, så att det blir enkelt för kunderna att hitta och kommunicera med ditt företag. Se till att profilen alltid är uppdaterad med aktuella foton, specialerbjudanden och kampanjer för att uppmuntra kunderna att välja dig.

Varför är det nödvändigt för ditt företag?

Som företagare kanske du redan har en hel del sidor online som kräver ditt engagemang: En hemsida, Facebook-sida, kanske en Instagram – ja, listan fortsätter. Är inte Google My Business bara ännu en sida i mängden som du behöver komma ihåg att uppdatera?

Svaret är nej, Med en GMB-sida underlättar du ytterligare för dina kunder. Om en potentiell kund bara letar efter ett telefonnummer, en adress eller öppettider för ditt företag, finns det inget behov av att de klickar vidare till din webbplats – dessa uppgifter finns i din Google My Business-lista, som visar sig direkt i sökresultatet.

Vissa företagare kan då fråga sig: ”Är det inte dåligt att all information visas direkt, om personer inte klickar sig vidare till min webbplats?”. Men! Se inte detta som ett mindre klick till din webbplats; se det som att en potentiell kund lättare kan hitta den information de letar efter. Om de bara ville ha ditt telefonnummer eller se om din verksamhet är öppen på en söndag, hittar de den informationen snabbare än om de skulle behöva klicka sig in på din webbplats och leta där. På så sätt gör du också kunden väldigt nöjd vilket kommer smitta av sig i attityden gentemot ditt företag. Och, naturligtvis, om kunden är ute efter ytterligare information så kommer de klicka sig vidare till din webbplats ändå.

En Google My Business-sida gör också att din hemsida rankar bättre. Google My Business är viktigt för din SEO eftersom det gör att din företagsinformation kan visas i lokala sökresultat för frågor som är specifika för dina produkter eller tjänster, och på så sätt kan du också synas mer o de rätta sammanhangen.

Vill du veta mer om Google my business och hur det fungerar? Kika in nedanstående webinar.

av

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata