Kvinna med blå skjorta och glasögon på håret står och pekar med en penna på en laptop skärm medans flera personer står och tittar med ryggen mot kameran.

Olika företag har olika behov när det kommer till marknadsföring på internet. Med Google Ads öppnas möjligheterna att annonsera på en rad olika sätt: från ökad synlighet i det klassiska sökresultatet eller marknadsföring med video på Youtube. Här berättar vi mer om varför man bör testa Google Ads och varför det är bra.

Att synas i Googles organiska sökresultat är gratis och ingen kan köpa sig till ett bättre resultat.

Men det finns så klart genvägar, sökmotoroptimering är en och Google Ads är en annan.

Vad är då Google Ads? Google Ads är världens största digitala annonseringsverktyg och du har säkerligen redan stött på tusentals varianter av Google-annonser från företag som vill marknadsföra sina tjänster.

För det är faktiskt så att även om din webbplats har en bra synlighet på Google så kommer de konkurrenter som lagt pengar på att marknadsföra sitt företag via Google Ads i regel alltid ha en bättre köpt placering.

För det som skiljer Google-annonserna från det organiska sökresultatet är att du som annonsör betalar för att synas bättre och du betalar endast när någon faktiskt klickar på din annons.

Med Google Ads kan du skapa och sen visa annonser vid rätt tidpunkt för rätt målgrupp. Detta innebär att ditt företag dyker upp på sökresultatet i exakt den stund då dina ideala kunder letar efter produkter eller tjänster som du erbjuder.

På så vis nås målgruppen när den är som mest benägen att interagera med din annons.

(Artikeln fortsätter under bilden)

Annonsering på Google Ads

Google Ads erbjuder annonsering i en rad olika forum. Du känner säkerligen redan till hur det ser ut när man annonserar i Googles sökresultat, på Googles kartor eller på Google Shopping. Men med Google Ads kan du även annonsera på Youtube, i Gmail och på hemsidor som är kopplade till Googles nätverk för Google Display-annonsering. Det gör det möjligt för en annonsör att välja en av fyra grundläggande kampanjtyper i Google Ads:

  • Textannonser – kommer upp på Google när du söker efter en specifik tjänst eller produkt
  • Bildannonser – kommer upp som bilder och korta videos på olika hemsidor
  • Video-annonser – kommer upp på Youtube
  • Shoppingannonser – kommer upp med bild/pris när någon söker efter en produkt

Sökannonser (kampanjer i söknätverket) kallas även textannonser och är de vanligaste typerna av annonser. Annonserna visas med etiketten ”Annons” eller ”Ad” på Google när du söker efter något. De visas ofta med annonstillägg, som gör att annonsörerna kan visa företagsinformation som adress och telefonnummer i sina annonser.

Är Google Ads bra?

Oavsett kampanjtyp kan du med Google Ads du öka antalet besökare till en webbplats, öka konverteringar och försäljning och få gamla kunder att välja er igen och igen. Du kan se till att ditt företag syns för rätt personer som letar efter just det du erbjuder. Om du t.ex. erbjuder musikinstrument i Örebro kan du se till att dina annonser syns för just de som söker på ”köpa piano Örebro” eller ”musikaffär Örebro” och inget annat. Med Google Ads betalar du också endast när någon faktiskt klickar på din annons, det vill säga: du betalar bara för de som är intresserade av just det du erbjuder och inget annat.

Konkurrenter på Google

Tusentals företag använder Google Ads för att marknadsföra sina företag. Det innebär att även om du rankar bra organiskt så skjuts dina resultat ner på sidan under de av dina konkurrenter som annonserar på Google, detta då just annonsmärkta sökresultat syns först i träfflistan. Annonsering på Google är med andra ord en mycket kostnadseffektiv och lönsam annonsplattform som i vissa fall till och med kan leverera resultat samma dag som du börjar annonsera.

Är Google något för mig?

Med ett gediget SEO-arbete säkerställer du att dina landningssidor är bra, vilket i sin tur kommer att påverka dina framtida Google Ads.  Din annonsering på Google kommer därigenom att kosta mindre och leverera bättre konvertering. 

En sökmotoroptimerad webbplats med hög trovärdighet på alla nivåer är helt enkelt enklare att skapa annonser till. Det vill säga: är du som företagare osäker på om din hemsida håller tillräckligt hög nivå, ja då bör du troligtvis först se över ditt behov av professionell sökmotoroptimering. Först därefter kan du börja snegla mot Google Ads. Google Ads är nämligen kanonbra på att skapa en snabb ökning av trafik till dina sidor. 

 Vill du däremot börja köra Google Ads direkt, innan du fixat till din hemsida? Då får du räkna med att det kommer att kosta mer för att nå dina konverteringsmål. Troligtvis är det då smartare att köra brandingannonser för att pusha ditt varumärke.


Vill du lära dig mer om Google Ads, kolla in vårt webinar om annonsering på Google i spelaren nedan eller läs Eniros ultimata guide om Google Ads.

by

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata