Tre olika händer håller i små färgglada flaggor som markerar platser på en karta.

En sitemap är en karta över din webbplats som hjälper sökmotorer att navigera bland allt innehåll. Det fungerar som en guide för sökmotorer som Google att crawla och indexera din webbplats sidor.

Sitemaps, eller webbplatskarta på svenska, används för att tillhandahålla information om sidorna på en hemsida, inklusive url, datumet då de senast uppdaterades och hur viktiga sidorna är i jämförelse med övriga sidor på webbplatsen. Sökmotorer använder den här informationen för att förstå innehållets relevans och betydelse. Med en sitemap på plats går det i regel nämligen fortare för sökmotorer som Google att indexera webbplatsen, något som också är viktigt ur ett SEO-perspektiv och för din hemsidas synlighet.

Två typer av sitemaps

Man pratar i regel om att det finns två typer av webbplatskartor: HTML och XML. HTML är anpassade för dina besökare och tillhandahåller en lista med länkar till olika sidor som gör det lätt för dina besökare att navigera på din webbplats. XML är å andra sidan anpassade för sökmotorer och tillhandahåller en lista av url:er på webbplatsen tillsammans med metadata.

En webbplatskarta för ett företag skulle då kunna se ut så här:


  • Startsida
  • Produkter
    • Produkt 1
      • Produkt 1:1
      • Produkt 1:2
      • Produkt 1:3
    • Produkt 2
      • Produkt 2:1
      • Produkt 2:2
    • Produkt 3
      • Produkt 3:1
      • Produkt 3:2
  • Kundreferenser
  • Blogg

Skicka sitemap till Google Search Console

Med Google Search Console kan du skicka in din webbplatskarta för läsning av Google. På så sätt kan sökmotorer som Google upptäcka din webbplats olika sidor, när det tillkommer nya sidor och om gamla sidor på något sätt ändras – och därigenom indexera dessa sidor (göra dem sökbara på Google). Läs mer om Google Search Console här.

by

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata