3 minuters läsning

Vi har tidigare pratat om att fördelarna med displayannonsering är segmentering och möjligheten att mäta resultatet. Men vad är egentligen en lyckad kampanj? Vi frågade vår kollega Therese som har över 15 års erfarenhet av displayannonsering. Detta var hennes svar.

“Här får vi gå tillbaka till det vi pratat om i tidigare blogginlägg om branding och performance. Vad har du för mål med din kampanj? Ska du skapa uppmärksamhet, bygga kundlojalitet eller driva trafik din hemsida? Olika vägar kommer leda till olika svar på frågan om vad som är en framgångsrik kampanj.

Vi får också gå tillbaka och titta på fördelarna med displayannonsering. Med displayannonsering får du som sagt tillgång till en typ av marknadsföring som bjuder på olika designalternativ som kan marknadsföras på miljontals sajter online. Du får vassa segmenteringsverktyg som gör det möjligt att träffa rätt person på rätt plats och kan konstant mäta och optimera din annonsering för att nå absolut bäst resultat.

Så en framgångsrik kampanj får helt enkelt definieras utifrån just alla dessa kriterier. Det vill säga: driver du en webbplats som säljer padel-utrustning till sportintresserade medelålders kvinnor i Bohuslän och du ser att din trafik till din webbplats ökar markant under kampanjperioden, inom de budgetramar och nyckeltal du satt upp? Ja, då har du troligtvis lyckats mejsla fram en framgångsrik kampanj.”

Kan en småföretagare själv skapa en framgångsrik displaykampanj?

“Absolut! Men du måste då skapa konton på ett DSP, Demand Site Platform, som är ett program man använder för att köpa annonsering på nätet eller via GDN vilket är Googles Display Network. Det blir då det helt upp till dig att boka kampanjen, optimera den och hålla koll på statistik och rapporter. Utmaningen med den här lösningen är att du troligtvis snabbt inser att det tar mer tid i anspråk än du först antog och att som oerfaren inom displayannonsering så är det svårt att få ut formatets fulla potential. Det vill säga, många kronor går åt utan att du uppnår önskat resultat. Det blir helt enkelt svårt för dig att bedöma vad som är en framgångsrik kampanj. Jag kan också tillägga att det är väldigt vanligt att outsourca bannerproduktionen, då man måste ha någon form av grafisk kunskap för att skapa en bra annons.”

Vad kan man göra istället?

”Ett annat sätt är att ha kontakt med olika medier, som t.ex. en tidning, en specifik hemsida eller något liknande. De kan då hjälpa dig med produktion, bokning av kampanj och så vidare. Problemet med det här arbetssättet är att annonseringen blir bunden till mediets egna sidor”, säger Therese som menar att det begränsar möjligheterna till optimering av kampanjen när den är tvungen att hållas inom mediets egna fyra väggar.

Vad säger du om alternativ som mediebyråer? Till exempel Eniro?

”Med en mediebyrå får du professionell kunskap, produktion, bokning och optimering. Kostnaden i reda pengar kommer säkerligen vara högre än om du gjort det helt själv, men det du får igen i produktion och expertis väger upp. Mediebyrån ansvarar nämligen för hela kommunikationskedjan för kampanjen. Och du kan annonsera på flera populära webbsidor. På så sätt ökar chanserna för dig att få till en framgångsrik kampanj.”


Vill du veta mer om hur du snabbt och enkelt kommer igång med din displaykampanj? Kolla in länken här intill eller kolla vårt webinar nedan.

av

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata