man använder dator och tänker
3 minuters läsning

Sökmotoroptimering blir allt mer populärt ju fler företag som upptäcker fördelarna. För många är dock begreppet fortfarande något diffust. I följande artikel ger vi därför svar på de två vanligaste frågorna: “Vad är SEO?” och “Hur fungerar egentligen sökmotoroptimering?”

Google är en så pass stor maktfaktor inom informationssökning och försäljning att man som företagare inte har råd att vara osynlig på relevanta sökningar som rör ens specifika verksamhet. Om du inte aktivt och kontinuerligt arbetar med din SEO, så är risken stor att någon av dina konkurrenter kommer att ta den synligheten.

Google älskar sidor som uppdateras och det är en viktig nyckel till att öka din synlighet. Det innebär att du hela tiden ska uppdatera, förbättra, testa och förändra din sida för att öka och behålla din position på sökmotorer.

Öka din synlighet på sökmotorer

Sökmotoroptimering är nämligen en viktig del av din digitala marknadsföring och innebär att du med olika tekniker förbättrar din webbplats för att få den att synas bättre i relevanta sökningar på sökmotorer såsom Google och Bing.

För att göra det väldigt enkelt: Om en sökmotor exempelvis föredrar sidor som är väldigt snabba på att ladda, så kan en typ av sökmotoroptimering handla om att försöka ta bort alla hinder som gör att din hemsida är långsam, exempelvis stora och tunga bilder som påverkar laddningstiden.

Google sägs ha över 200 olika rankingfaktorer som du kan försöka påverka med sökmotoroptimering. Dessa har som uppgift att försöka mäta tre saker:

  • Relevans – Hur bra en sida matchar en sökning.
  • Auktoritet – Hur trovärdigt Google uppfattar innehållet på sidan.
  • Kvalitet – Den tekniska kvaliteten och användarupplevelsen.

Så hur fungerar SEO?

Sökmotoroptimering handlar om att strukturera upp informationen på din hemsida eller i din webbutik enligt de grunder och regler som finns inom sökmotoroptimering.

Sökmotorer som Google och Bing använder nämligen så kallade sökrobotar för att genomsöka sidor på webben. Sökrobotarna samlar information om sidorna, sätter dem i index och kategoriserar dem. Därefter analyserar algoritmerna sidorna i indexet och bestämmer i vilken ordning sidorna visas i sökresultaten för en given fråga som en användare har ställt.

Sökmotoroptimering handlar om två saker: onpage och offpage.

Onpage handlar om alla de delar man förändrar på den egna hemsidan, det vill säga kvaliteten på sidan. Det finns delade åsikter om vad som väger tyngst i relation till rankingfaktorerna, men många håller med om att rubriker, metabeskrivningar, titeltaggar, bra innehåll, webbplatsindex och strukturerade data är bra ställen att starta på när du behöver börja göra onpage-SEO. En snabb och säker webbplats är också något som premieras av Google. Ju relevantare innehåll du har onpage, desto mer älskad blir du av sökmotorerna och dina besökare.

Offpage-SEO å sin sida skulle lika gärna kunna kallas för länkstrategi. Det handlar om att få länkar till din sida. Länkar är nämligen ett tecken på din sidas auktoritet. Ju fler som länkar till din webbplats och intygar att detta är något som bör besökas eller läsas, desto bättre är det förstås för din synlighet.


Vad är målet med SEO? Läs mer om konverteringar


Kolla gärna in vårt matiga webinar om SEO i spelaren nedan.

av

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata