Vad är displayannonsering?
Displayannonsering (också känt som bannerannonsering) använder bannerannonser/bannerreklam för att marknadsföra ditt företag på nätet. Med displayannonsering skapar du intresse för din verksamhet och dina produkter. Med displayannonseringens hjälp får du ditt nätverk att växa och tillgång till nya kunder. Displayannonser visas i många olika format.
Var visas mina displayannonser?
På nätet finns det flera olika typer av displaynätverk som ser till att dina bannerannonser visas på de mest relevanta webbplatserna. När du sätter upp dina annonser på displaynätverket så visas de bland annat på:
Desktop
Appar
Mobil
Målsättning för din bannerkampanj
Det är viktigt att ha en bra start när du arbetar med displayannonsering. Med displayannonsering är det möjligt att målrikta annonserna väldigt precist till bestämda typer av kunder. Med utgångspunkt i din verksamhets produkter och tjänster startar vi alltid med att definiera mål och framgångskriterier för dina bannerkampanj.
Vad vill du uppnå med din kampanj?
- Relevant trafik till din hemsida
- Skapa uppmärksamhet kring ditt varumärke
- Öka kunskapen om varumärket
- Öka försäljningen
- Bygga upp kundlojalitet
- Sälja nya produkter och tjänster
- Interagera med kunderna
Den bra displayannonsen
Idag är banners en helt naturlig del av vårt dagliga liv på internet, och vissa av dem förbiser vi per automatik. Men om bannern är utformad korrekt så kan den generera trafik, leads och försäljning. Den bra displayannonsen har en klar och tydlig riktad “call to action”. Det betyder att den ska uppmana kunden att utföra en specifik handling. Det kan exempelvis vara att köpa en produkt eller att klicka på annonsen för att få mer information. Här är det viktigt att kunden skickas vidare till en relevant och användarvänlig landningssida eller webbshop när det klickas på annonsen.
Varför displayannonsering?
Din närvaro online på internet är a och o för hela din verksamhet – det är här kunderna hittar dig. Du ska uppmuntra och inspirera folk till att bli nyfikna på dina produkter och tjänster med hjälp av displayannonser.
Påverka
Med displayannonsering påverkar du dina kunder/målgrupper till att välja ditt företag när köpbehovet uppstår.
Branding
Med branding påverkar du kundernas intryck av ditt företag – både medvetet och omedvetet.
Top of mind
Med kontinuerlig marknadsföring garanterar du att din verksamhet hela tiden ligger top of mind hos kunderna så att du blir deras naturliga val.
Vad kostar bannerannonsering?
Det finns inga fasta priser på displayannonsering. Budgeten beror på flera olika saker:
- Målgrupp
- Förväntningar
- Produkt
Har man en stor målgrupp så kostar det mer för att nå ut till alla.