Vad är Cyber Monday?

En robot på cyber monday

Cyber Monday, likt många såna här dagar (se exempelvis kanelbullens dag) skapades ursprungligen i marknadsföringssyfte. Termen kommer från USA och är en dag som infaller måndagen efter Thanksgiving. Tanken med termen, som skapades av Ellen Davis och Scott Silverman 2005, var att skapa ett incitament för människor att handla online. Cyber Monday kan också sägas markera starten för julhandeln online. I dag kan det tyckas märkligt, då onlineshopping idag är vardagsmat, men 2005 var verkligheten något helt annat – och internetuppkopplingarna ungefär lika långsamma som en jobbmåndag efter en långhelg.

Nu för tiden är Cyber Monday i princip onlineshoppingens motsvarighet till Black Friday. Det vill säga en samordnad dag då många ecommerce-företag rear ut produkter på internet. Som fenomen introducerades dagen på bred front i Sverige först under 2010, och har sedan dess växt stadigt.

E-handel och digital marknadsföring i korthet:

    • 9 av 10 (92%) svenskar nätshoppar och 6 av 10 (62%) säljer saker eller tjänster vi internet
    • Är du över 76 år gammal så är chansen stor (50%) att du aldrig handlat online
    • Endast 10% av små- och mellanstora företag annonserar på sökmotorer som Google (t.ex med Google Ads)
    • 39% av de kunder som söker efter företag på Eniro kommer att besöka företagets hemsida
    • Samtidigt uppger 3 av 10 kunder i en studie att de väljer bort företag som saknar en hemsida

Källor: 
The Why Before the Buy (Yp.com 2016)
Effektiv marknadsföring (Eniro 2016)
Svenskarna och internet (2018)
Wikipedia