Vad är en cookie? En cookie är en liten textfil som webbläsaren skapar när dina kunder besöker din webbplats. Informationen som kan sparas i den filen används oftast för att din webbplats ska kunna känna igen webbläsaren (t.ex. Google Chrome) som din besökare använder. Det här kan vara väldigt användbart. Det är nämligen tack vare cookies som du slipper logga in på exempelvis Facebook varje gång, eller fylla i dina uppgifter när du shoppar online (eller för den delen spara alla varor du lagt i varukorgen).
Det finns också något som kallas för tredjepartskakor som används för annonsering. Detta har blivit en allt mer kontroversiell fråga och allt fler sidor väljer nu bort tredjepartscookies – och allt fler webbläsare gör detsamma.
Varför heter det cookies?
Det har tidigare pratats om så kallade “magic cookies” (magiska kakor) som ett sätt att beskrivs information som skickas mellan program utan att användaren gör något. En annan teori kopplar cookies till sagan om Hans och Greta, där Hans lämnar smulor i skogen för att kunna hitta tillbaka. Problemet med den teorin är ju att det handlar om brödsmulor och inte kakor. Men kanske är det en koppling som blev “lost in translation”?”
Vad är cookiedöden?
Sedan flera år tillbaka är det flera webbläsare som begränsar användningen av cookies (kakor). Det gör det svårare att tjäna pengar på annonsering online. Den stora kakdöden handlar framför allt om tredjepartskakor och kommer inte att påverka förstaparts-cookies som behövs för att förbättra ditt surfande på internet (t.ex. genom att spara inloggnings-uppgifter eller din varukorg när du shoppar online). Den största sökmotorn Google har däremot skjutit på stoppet för tredjepartskakor. 2020 meddelade Google att cookies skulle vara borta från deras tjänster under 2022. Det har nu skjutits framåt i tiden (ett bud är andra halvan av 2024).
Tredjepartskakor är cookies som placeras i din webbläsare när du besöker en webbsida. Cookien är tänkt att äsas av andra företag/organisationer, oftast annonsörer. När denna möjlighet tas bort så kommer det annonserande företaget inte längre att kunna se vilka besökare som ser annonserna. D.v.s. “cookiedöden”.