Clubhouse-appen på mobil
2 minuters läsning

Först kom text, sen kom bild, sen kom film. Nu är nästa sociala medier-trend här, och fokus ligger på ljud. Appen på allas läppar är Clubhouse, en interaktiv och ljudbaserad app, som redan lockat till sig miljoner användare och inofficiellt värderas i miljarder.

Från Facebook till TikTok. Varje generation har sitt sociala medium. Men vad är det som väntar i framtiden? Spekulationerna säger att nästa stora app är Clubhouse.
Clubhouse lanserades i fjol och har idag ett par miljoner specifikt inbjudna användare. Att den är på allas läppar just nu hänger delvis på att Elon Musk nyligen använde appen när han samtalade med Vlad Tenev, CEO på Robinhood, aktiehandel-appen som nyligen också varit i ropet.

Så fungerar Clubhouse

Så hur fungerar Clubhouse? Precis som med alla appar så laddar du ner Clubhouse och registrerar dig. Har du tur så känner du någon som redan har appen och då kan personen förhoppningsvis bjuda in dig. Annars får du snällt ställa dig i kö. I appen sen hittar du en stor blandning av klubbar och virtuella rum där det pågår konversationer och diskussioner i många olika format, från talk shows och musik till dejting, politik och sport.

Det kan vara diskussionsforum med nära och kära eller företagsledare, innovatörer, kändisar och politiker. Och vill du sen delta i diskussionen så räcker du bara upp din virtuella hand och så avgör rummets skapare och moderatorer om du – eller någon annan deltagare – ska få delta i samtalet.

”Det är helvetet på jorden”

Appen, som bland annat beskrivits som “if Twitter was a podcast you lived inside of” och “LinkedIn fast med ljud, det är ett dygnet-runt-pågående Almedalsmingel, det är helvetet på jorden”, är för tillfället endast tillgänglig i App Store.


  • En ny, exklusiv app med fokus på ljud och samtal
  • Blev uppmärksammad när Elon Musk använde appen
  • Används även av bl.a. Drake, Kevin Hart och Oprah
  • Krävs inbjudan för att få använda
  • Skapa egna diskussionsforum eller delta i andras virtuella rum, både som lyssnare och debattör
  • Typ som Heta Linjen, fast för 2020-talet
  • Finns endast för iPhone just nu
av

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata