2 minuters läsning

Jag tänkte att vi kunde prata lite kort om branding och performance marketing. Två skilda angreppssätt som mer och mer börjat gå hand i hand. Vad handlar det om då? I följande artikel benar vi ut termerna, vad de är till för och hur de påverkar din marknadsföringsstrategi:

När vi pratar om branding så pratar vi om varumärkesbyggande marknadsföring vars huvuduppgift är att definiera företagets “reason to exist” i kundens ögon, ditt företags värde, kvalitén du levererar, trovärdigheten. Med branding vill du förstärka trovärdigheten och skapa en känslomässig reaktion hos konsumenten, skapa kundlojalitet och se till att vara top of mind hos kunderna hela tiden – så att du blir det naturliga valet när kunden väl ska köpa en produkt.

[texten fortsätter under videon]

Performance marketing å andra sidan dyker djupt ner i konkret data som till exempel leadsgenerering och konvertering. Här tittar man på allt från hur många som skrivit upp sig till nästa webinar eller anmält sig till e-mail-listan till hur marknadsföringen har bidragit till sålda produkter.

Performance marketing vs branding, eller?

Problemet med att separera dessa två enheter, performance vs branding, är att du klarar dig inte utan den ena för att kunna leverera på den andra. Har du ett dåligt varumärke så kommer det påverka din performance. Och stirrar du dig blind på din performance så kommer du snart inse att ditt företag inte har ett särskilt starkt varumärke för att faktiskt leverera de leads du vill ha.

Genom åren har vi kunnat filtrera fram de mest typiska önskemålen när det kommer till våra kunder och deras mål kring marknadsföringen.

Därför vill företag samarbeta med Eniro:

  1. Önskan om att skapa uppmärksamhet kring företaget
  2. Öka kännedom kring ett varumärke
  3. Bygga kundlojalitet gentemot nuvarande kunder, att få dem att känna att de gjort ett bra val som valt det företag man valt.
  4. Promota erbjudande/produkt
  5. Driva trafik till sin hemsida
  6. Eller helt enkelt “sälja mer”

I ett sånt här läge är det så klart intressant att försöka förklara för kunden att om du vill “sälja mer” så måste du jobba aktivt med såväl branding som performance marketing. Att vilja sälja mer kräver såväl kundlojalitet som uppmärksamhet kring företaget. Att vilja kränga ett specifikt erbjudande eller en produkt kräver i regel ett starkt varumärke, oavsett om det handlar om ett välkänt varumärke, ett erkänt varumärke – eller båda två.

Vill du veta mer? Och samtidigt lära dig en hel del om displayannonsering? Kolla gärna på vårt webinar i spelaren ovan.

av

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata