När du skapar din annonsering på Facebook så är det viktigt att du optimerat dina målgrupper så att du får ut det mesta av din marknadsföring. Nedan visar vi hur du enkelt skapar anpassade målgrupper.
När du skapar din annonsering i Facebook Ads sätter du upp flera mål i tre olika nivåer, från den högsta nivån kallad ”kampanj” ner till sista nivån kallad ”annons”. Dessa mål är till för att förklara för Facebook att ”okej, det här är vad jag vill ska hända” – och då kommer Facebook göra sitt bästa för att hjälpa dig med detta. Mellan kampanj och annons hittar du ad set. Det du bestämmer i ditt ad set är det som sen kommer att bestämma vem som har möjlighet att se dina annonser. Det är här anpassade målgrupper kommer in.
Varför ska jag använda ”anpassade målgrupper”?
Med anpassade målgrupper kan du komma i kontakt med personer som redan har visat intresse för ditt företag eller din produkt. Du kan skapa en målgrupp från dina kundkontakter, din webbplatstrafik eller din mobilapp.
Anpassade målgrupper ger dig alltså möjligheten att segmentera och bygga en målgrupp baserat på de interaktioner användarna har haft med din sida och Facebook. Detta gör det möjligt för dig att rikta dig mot de mest engagerade personerna som kommer att vara mottagliga för dina annonskampanjer.
Så skapar du en anpassad målgrupp i Facebook:
- Klicka in på Målgrupper i Ads Manager (se nedan).
- I nästa fönster väljer du ”Skapa en anpassad målgrupp”
- Välj ”Använd dina källor ” eller Använd Facebook-källor” (läs mer nedan).
- Välj ”Webbplats” om du vill använda din Facebook-pixel
- Beroende på val du gjort under punkt 3 ovan så får du nu definiera vissa parametrar för din nya målgrupp. t.ex. ladda upp en kundlista eller bestämma regler för din pixel.
- Klicka sedan på Skapa målgrupp.
Vad är ”använd dina källor”?
Du kan använda källor som kundlistor, webbplats, appaktivitet eller offline-aktivitet för att skapa anpassade målgrupper.
- Under kategorin Webbplats skapar du en målgrupp baserat på dina webbplatsbesökare d.v.s vår fina Facebook-pixel.
- Med Kundlista kan du ladda upp en redan befintlig lista med kunder som har interagerat med ditt företag. Det kan t.ex. handla om telefonnummer eller mejladresser som Facebook försöker koppla till ett korrekt Facebook-konto.
- Appaktivitet betyder att du skapar en målgrupp med personer som har använt din app, om du har en sådan.
- Offline-aktivitet baseras på de som har interagerat med dig offline och inte på nätet, alltså i en butik, över telefon eller dylikt.
Vad är ”använd Facebook-källor”?
Under egna källor hittar vi avsnittet “Använd Facebook-källor”. På samma sätt som med egna källor så baseras din målgrupp här på hur personer interagerat med ditt företag från olika källor – men tar då istället in data baserat på aktivitet på Facebook. Det kan vara till exempel om någon tittat på en video du lagt upp om ett specifikt ämne, om de följer din Facebooksida, är Facebook-vän med någon som följer dig, eller kanske har interagerat med din Instagramprofil.
Glöm inte bort att testa!
Tycker du fortfarande att det verkar krångligt? Det är inte konstigt. Det finns en hel del alternativ att välja på, så hur ska man egentligen veta vad man ska välja?
Svaret är: Det är helt beroende på vad för typ av retargeting du är ute efter och vad du har för mål med dina annonser.
Av de möjliga källorna för anpassade målgrupper är kundlista och webbplats de alternativen som oftast är mest effektiva för de allra flesta. Men här kan du testa dig fram och se vad som funkar bäst för just dig. Facebook Ads handlar mycket om det – testa testa testa! Det är väldigt individuellt vad som fungerar för olika företag och därför måste du också hitta ditt sätt att jobba på.
Lycka till!
Ps har du missat våra övriga avsnitt om Facebook Ads och målgrupper? Här kan du läsa om Facebook-pixeln och lookalike-målgrupper. Du kan också titta på vårt matiga webinar nedan.