4 minuters läsning

Innehåll och relevans går hand i hand och din hemsida bör ha unikt och relevant innehåll. Men hur vet man vad som är relevant? Här ger vi dig 5 tips på hur du kan skapa SEO-vänligt innehåll till din hemsida.

1. Skapa SEO-vänligt innehåll efter dina kunder

För att skapa rätt innehåll måste du såklart också veta vem du skapar det för. Tänk därför på att sätta dig in i kundens beteende. Vad är det du som företag erbjuder och hur kan du möta din kunds sökbeteende med vettigt och rikt innehåll? Google letar efter kvalitet och vill alltid att det som hamnar högst i sökresultatet är just det – kvalitet. Så bygg ditt innehåll efter dina kunder så kommer Google att gilla dig.

2. Använd bilder och videos

Det är viktigt att inte fastna i fällan att bara fokusera på text – tänk visuellt och berättartekniskt. Arbeta med bilder och videos – det säljer. Inbäddade bilder och videos på dina sidor uppskattas även av sökmotorer. Relevanta videos som lockar kunderna till att titta kommer ju få dem att stanna kvar längre på din sida, vilket gör sidan mer relevant i sökmotorernas ögon.

3. Fokusera på rätt sökord

Det du inledningsvis bör tänka på innan du påbörjar arbetet med att definiera rätt sökord är att inte använda allt för generiska ord. Om du till exempelvis är en snickare så måste du fråga dig själv om det är relevant för dig att bli hittad via just ordet “snickare”. Generiska ord tenderar att ha stor konkurrens, då det är svårt att nå topplaceringar i sökresultatet. Kanske finns det istället något du är specialiserad på? Är du expert på att bygga möbler? Då är det snarare möbelsnickeri och liknande du bör skriva om.

Vill du hamna högre upp i sökresultatet och få mer trafik?

4. Skriv till människor – inte till maskiner

När det gäller vem vi ska skriva till så är det ganska uppenbart. Naturligtvis måste du skriva till din målgrupp och dina användare, men du måste också tänka på algoritmerna som arbetar i bakgrunden. Det vill säga, dina nyckelord måste inkluderas naturligt på din webbplats, i rubriker, i din titel, i metabeskrivning och i själva brödtexten. Men kan man då skriva nyckelorden så många gånger som möjligt i sina texter och därmed få större relevans? Svaret på den frågan är nej – det är ju självklart inte bra. Det du måste tänka på är att du måste skriva till människor. För det är människor som kommer att läsa din webbplats, men maskiner som kommer att indexera den. Och maskinerna försöker hela tiden tänka som en människa för att bedöma din sida.

5. Träffa rätt med länkar

Länkar är en viktig del i SEO-vänligt innehåll. Länkar är det som visar Google att det så att “pratas” om din hemsida. Det finns naturliga sätt att få länkar på, det kan till exempel vara genom bloggposter, länkar i kommentarer eller om någon har skrivit om dig eller din verksamhet. 

Två exempel på länkar.

Det vore så klart perfekt om till exempel Aftonbladet eller Sverige största bloggare skrev om och länkade till ditt företag, men som vi vet är det inte så stor chans att det faktiskt händer. Dock är det fortfarande definitivt värt att arbeta med länkar. Om du till exempel har några bra samarbetspartners du kan utbyta länkar med så gör det, en länk för en länk. Skriv om en underleverantör som i sin tur skriver om och länkar till dig. Är du frisör? Tipsa om och länka till skönhetssalongen i lokalen bredvid. Och vice versa.

Det kräver lite arbete men kommer att betala av sig. Det är viktigt att ha en korrekt länkstrategi så att du kan kontrollera vilka länkar du får och värdet på dessa.


Vill du veta mer om SEO-vänligt innehåll, hur SEO fungerar och hur vi på Eniro kan hjälpa dig? Titta då på nedanstående webinar där vi berättar mer.

av

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata