Det finns många olika tips och tricks för att ta fram den bästa typen av innehåll. Men vad som kan vara rätt för dig kan vara helt annorlunda för ett annat företag. Med det sagt så finns det vissa gyllene regler man bör följa för att skapa ett uppskattat och engagerande innehåll – och här är några.

Call to action

Det allra första tipset är att endast ha 1 CTA. CTA står för “call to action” och är alltså den önskade reaktion du vill få ut ur mottagaren. I sin enklaste form så handlar det om en länk. Det vill säga: mottagaren ser din annons, lockas av dess innehåll och väljer att klicka på en länk eller en “läs mer”-knapp. Men det kan också handla om att du uppmanar mottagaren att gilla din post, att dela din post, att fylla i ett formulär, att kommentera och så vidare.

Men det viktigaste här är alltså att använda sig av 1 call to action. Uppmana inte mottagaren att kommentare och like:a och förvänta dig sen att hon eller han även ska klicka på en länk. Bestäm dig för en sak som du vill att mottagaren ska göra och håll fast vid den. Vill du att folk ska kommentera? Då är det den enda call to action du ska ha, det kan vara typ en uppmaning som “kommentera gärna vad ni själva tycker”.

Videos är bra – vid rätt tillfälle

Många hyllar videon som ett måste-format för den som ska börja köra paid social. Men tänk på att en video är en call to action i sig själv. Medan en bild kan förstärka en text så är filmen ett helt eget budskap i sig. Så att få folk att se en hel film och sen även kommentera eller klicka på en länk fungerar inte alltid så bra som man önskar. Spar filmerna för branding-kampanjer och tutorials.

Håll texten kort men inbjudande

Tänk på mängden text så att man inte måste klicka på en “visa mer” för att ta del av ditt budskap. Kill your darlings! Öva på att få ner ett intressant och inbjudande budskap på bara tre meningar.

Det är även bra att skapa ett innehåll som bjuder in till samtal. Om du är och fikar med en kompis så skulle du förhoppningsvis inte sitta och hålla en monolog i 30 min. Tänk på att innehållet måste vara öppet. Det kan låta luddigt, men det kan handla om allt från tonalitet till direkta uppmaningar som bjuder in till exempelvis konversation eller delningar.

Stärk ditt budskap med text i bild

Text i bild är också att rekommendera – men tänk smart här. Facebook gillar exempelvis inte för mycket text i en bild. Men även om en bild säger mer än tusen ord så kan ett stärkande budskap göra att bilden säger ännu mer. Om man använder det sparsamt så kan det få en väldigt bra effekt för dina annonser.

Tänk varumärkesbyggande

Jobba varumärkesbyggande. Skapa innehåll som tar med mottagaren bakom kulisserna. Bjud på dig själv och skapa ett mänskligt ansikte för ditt företag. På så sätt bygger du upp tillit och ett vänskapligt band till dina följare.

Fortfarande osäker på hur du får ditt innehåll att fästa? Eller vill du veta mer om paid social och hur du kan jobba med dina sociala kanaler? Spana in nedanstående webinar där vår experter Jill och Alexandra berättar mer.

by

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata