Nytt år, nya möjligheter. Låt detta bli året då du skapar en framgångsrik digital närvaro för ditt företag. Följ dessa 4 tips och kom en bra bit på vägen.

1. Mät effekten av betald digital närvaro för ditt företag

I digital marknadsföring finns goda möjligheter att mäta effekten mycket exakt. Konsten är snarast att avgränsa vad som ska mätas. Det är också viktigt att veta precis vad du först och främst vill uppnå med marknadsföringen: Är det t.ex. ökad försäljning av en viss produkt eller ökad kännedom om ditt företag?

  • Med hjälp av lokala annonser i digital media, så kallad bannerannonsering (också känt som displayannonsering) kan du t.ex. mäta antalet visningar, klick eller besök på din webbplats – och hur många besök som slutar med ett köp.
  • Har du en kampanj på en sökmotor som Eniro.se kan du mäta hur många som klickar på ditt telefonnummer eller besöker din hemsida.
  • Om fokus ligger på att ge dig fler telefonsamtal så kan du använda så kallade dynamiska telefonnummer, d.v.s. olika nummer för olika aktiviteter. På så sätt kan du se vilka aktiviteter som ger dig flest samtal.

2. Träffa din målgrupp med skräddarsydda budskap

Genom att utnyttja så kallad segmentering och retargeting kan du vara säker på att dina skräddarsydda budskap träffar rätt kunder. Om t.ex. någon sökt på ”bildäck” på en sökmotor som Eniro.se så kan vi skräddarsy visningen av annonser så att just dina annonser för bildäck visas när den potentiella kunden senare besöker andra sidor inom Eniros nätverk.
Genom digital marknadsföring kan du alltså nå rätt personer med utgångspunkt från kunskapen om vad de i övrigt har visat intresse för på nätet.

3. Håll det enkelt och betala inte för irrelevanta aktiviteter

Är det dyrt med digital marknadsföring? Inte om du riktar din marknadsföring mot de personer som den faktiskt är relevant för – och som också skulle kunna tänka sig att köpa din produkt. För då kan priset för varje person som du når lätt bli lägre än vid traditionell marknadsföring. I synnerhet om du har en smal målgrupp.

4. Rätt digital närvaro på rätt plats – fixa din information!

Om har ett nytt företag, bör du tänka på att bygga upp din närvaro på nätet. Skapa en enkel webbplats, se till att vara synlig via sökmotorerna (Google, Bing, Eniro.se o.s.v.) och skaffa dig en eller två företagsprofiler på ett socialt medium – beroende på vilken din målgrupp är. Men se till att din information är korrekt. Studier visar att 37% av de kunder som söker efter företagsinformation på internet väljer bort företag med felaktiga uppgifter.

Med hjälp av Uppdaterad Online är det nu möjligt att få kontroll över företags närvaro på nätet. Snabbt och enkelt får du koll på vilken information som visas om just ditt företag på de största och viktigaste tjänsterna på nätet. Uppdaterad Online ger även användarna möjligheten att enkelt uppdatera sin företagsinformation, öppettider, adresser och aktuella erbjudanden från ett och samma ställe, när de vill.

Lycka till!

Du hittar mer matnyttig information om digital marknadsföring i vår rapport “Effektiv marknadsföring för små och medelstora företag”. Läs rapporten här (gratis).

by

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata