Hur bra är din SEO?

Kolla din hemsidas sökmotoroptimering på en minut – kostnadsfri SEO-analys

43000 svenska företag har testat sina hemsidor

Poängen du får i rapporten visar tydligt din hemsidas styrkor och svagheter - och vad du kan göra för att öka trafiken till din sida locka flera kunder och sälja mer.

Enkelt, snabbt - och gratis!

På bara en minut får dus e exakt var din hemsida har problem.

Detaljerad och trovärdig

Vi hämtar data från bland annat Google, Similarweb och Semrush.

Kostnadsfri djupanalys

Vi erbjuder en kostnadsfri rådgivning med våra experter när det passar dig!

Vanliga frågor

Varför måste min hemsida vara mobilanpassad?

Sedan 2016 har antalet personer som använder mobiler för att surfa på nätet överstigit antalet datoranvändare globalt. Google rapporterade 2019 att 61% av deras sökningar gjordes från mobiltelefoner. Denna tendens märks även hos oss på one.com, där allt fler besökare använder sina mobiler för att nå oss.

Det är viktigt att förstå att Google prioriterar mobilversionen av din webbplats när de bestämmer hur den ska rankas i sökresultaten. Det innebär att en undermålig mobil webbplats leder till lägre ranking, vilket i sin tur betyder mindre trafik. Sammanfattningsvis: Din hemsidas prestanda och utseende på mobila enheter är avgörande för dess framgång, både på kort och lång sikt. Se till att din webbplats är optimerad för mobilen – det har aldrig varit viktigare än nu."

Vad betyder poängen i rapporten?

Poängen du får i rapporten (1-100) visar tydligt din hemsidas styrkor och svagheter – och vad du kan göra för att öka trafiken till din sida, locka fler kunder och sälja mer.

Rapporten bryter ner din hemsida i delar som mobilanpassning, snabbhet, sociala medier, Google My Business och Core Web Vitals, där varje enskild del kan påverka slutbetyget. Med vår kostnadsfria genomgång av din hemsida mäter vi även rubrik-taggar, SSL (som påverkar din relevans), bilders laddningstid och sidans synlighet i sökmotorer.

Varför behöver jag den här rapporten?

Så mycket som 63% av kunderna vänder sig till företags hemsidor för att kolla upp lokal företagsinformation.

Du bör därför se ditt företags webbsida som den digitala motsvarigheten till din verksamhets fysiska butiker och/eller kontor.Hemsidan måste därför erbjuda en perfekt, sömlös, upplevelse. Visste du till exempel att studier visar att om det tar mer än tre sekunder för din hemsida att laddas klart så förlorar du nästan hälften av dina besökare?

Varför är sökmotoroptimering viktigt?

Sökmotoroptimering (SEO) är en viktig del av digital marknadsföring och innebär att du med olika tekniker förbättrar din webbplats för att på så sätt göra att den kommer högre upp på Google. Om du inte aktivt arbetar med din SEO så är risken stor att dina konkurrenters hemsidor kommer att synas före dig på Google.

Söktjänster som Google föredrar nämligen användarvänliga sidor som hela tiden uppdateras och förbättras. Det är därför viktigt att du testar och förändrar din sida för att behålla men framförallt förbättra din position på sökmotorer. Ju bättre din hemsida är desto bättre kommer den att ranka på sökmotorer - och ju mer du syns desto troligare är det att kunder kommer att lockas till ditt företag istället.

Varför behöver jag kolla min SEO?

Med SEO-kollen får du en detaljerad beskrivning av sökmotoroptimeringen på din webbplats, vilka saker du gör bra och var det finns behov av förbättring. Ju högre betyg du får (på skala 0-100) desto mer sökmotoroptimerad är din hemsida. Rapporten är uppdelad i 5 delar:

  • På din hemsida: De flesta hittar till din hemsida på mobilen. Därför är det viktigt att din hemsida är mobilanpassad. Har du förresten angett sidtitlar, metabeskrivningar, länktexter och rubriker på rätt sätt
  • Hastighet: En bra pagespeed uppskattas av användarna och av Google. Kolla prestanda och andra laddningstider som är viktiga för din ranking.
  • Utanför din hemsida: Länkar till din hemsida visar att din hemsida är viktig! Vässa din länkstrategi och få en överblick över antalet länkar (så kallade backlinks) som pekar till ditt företags webbplats.
  • Syns din hemsida: Hur många söker efter och besöker din hemsida? Och vilka är de viktigaste söktermerna?
  • Under huven: Vi kollar även om du har en massa trasiga länkar och om Google förstår dina bilder. Vi kollar även mängden text på din webbplats, om din sidkarta är giltig (en lista över dina sidor som hjälper Google) och om du har SSL-certifikat.

Vill du veta mer om SEO?

Därför ska du välja Eniro som partner för din digitala marknadsföring