“Vilka ord söker potentiella kunder på när de letar efter de produkter eller tjänster just jag erbjuder?” Det är en fråga som är nyttig för de allra flesta företagare att ställa sig. Sökord har nämligen som uppgift att förbättra ditt företags relevans och synlighet på internet. Här kan du läsa om hur du kan arbeta med dina sökord för att uppnå just detta.
Vad är ett sökord?
Sökord eller nyckelord som de också kallas, är de ord som potentiella kunder söker på när de letar efter någonting på sökmotorer som Google, Bing och Eniro. Det kan även röra sig om så kallade sökfraser. Kanske sökte du på “sökord” (nyckelord) eller “vad är ett sökord?” (sökfras) och fick upp den här artikeln i sökresultatet? När vi använder begreppet sökord här är det alltså även sökfraser vi talar om.
Det sökmotorn strävar efter att göra är att matcha sökordet med relevanta sidor och webbplatser där kunden sannolikt kommer hitta just den produkt eller tjänst den söker. Ju bättre din hemsidas innehåll matchar sökordet, desto högre upp kommer den visas i kundens sökfält. Och i regel innebär en högre ranking på exempelvis Google fler klick, besökare och konverteringar.
Tre viktiga punkter att ha i åtanke när du jobbar med sökord
Så vad är egentligen ett bra sökord och hur ska du tänka när du identifierar sökord för just ditt företag?
- Sökordet bör vara relevant:
Se till att de sökord du väljer är relevanta för de produkter eller tjänster du erbjuder. Var därefter noga med att sökordet matchar innehållet på din hemsida, samt målet med den. Vad är det du vill att kunden ska göra? Köpa? Boka? Läsa mer? Låt sökordet ringa in den handlingen. - Sökordet bör vara specifikt:
Låt säga att du driver ett café. Är då ordet “café” ett lämpligt sökord? Svar nej. Du behöver vara mer specifik än så för att konkurrera med andra caféers sidor. Ställ dig själv frågan: “Vilka sökord är det sannolikt att mina potentiella kunder googlar på för att hitta just mitt café?” Lägg till andra kännetecken som är unika för just dig, till exempel “Smörgåstårta”, “Stenugnsbakat bröd” eller “Frukostfralla”. - Fast… inte alltför specifikt:
Nyckeln är att hitta balansen här. Du vill identifiera sökord som är tillräckligt specifika för att kunden ska hitta just dig, men samtidigt inte för krångliga, långa eller detaljerade. Risken är helt enkelt att ingen söker på alltför specifika sökord.
Sökord på Eniro.se
Eniro.se är en sökmotor precis som Google, där vi levererar information baserat på användarens sökord och sökfraser. Varje vecka skapar vi runt 800.000 kundkontakter och precis som med Google så är det de topplacerade sökresultaten som håvar in flest klick. Faktum är att sannolikheten att ett klick på Eniro genererar en affär är upp till 28 gånger högre än ett klick på Google.
Med tjänsten “Högre upp på Eniro” sätter du ditt företags sökordsarbete i fokus. Genom att identifiera vilka sökord dina kunder använder gör du just ditt företag relevant i söket på Eniro.se. Med hjälp av minimum två topprankade sökord får du en topplacering i träfflistan för dessa och med ytterligare 100 rankade sökord ökar du din relevans ytterligare för ditt erbjudande.
Topprankade sökord: Detta är de mest relevanta sökorden. Ditt företag syns högre upp i sökresultatet för topprankade sökord än om de hade varit rankade eller fria (obetalda).
Rankade sökord: Detta är andra relevanta sökord. Du kan välja upp till 100 rankade sökord. Ditt företag syns högre upp i sökresultatet även för dessa – dock inte lika högt som med de topprankade sökorden.
Uppföljning och analys är A och O när man arbetar med sökord. På så sätt kan du hela tiden säkerställa att de ord du valt är relevanta och effektiva. Kanske behöver du byta ut något eller addera ett nytt? Via Mitt Eniro kan du enkelt följa vilken effekt dina sökord faktiskt har på din unika statistiksida.
Så uppdaterar du dina sökord på Mitt Eniro
Vi kan med lätthet konstatera att sökordsarbete är och kommer fortsätta att vara en viktig nyckel för att öka ditt företags visningar online. Se till att kontinuerligt analysera, uppdatera och hålla dem relevanta. På Mitt Eniro kan du som har tjänsten “Högre upp på Eniro” göra detta själv – enkelt och smidigt på ett och samma ställe.
Så här väljer du sökord på Mitt Eniro:
På bilden ovan ser du hur sökordsvyn ser ut på Mitt Eniro. I den nedersta boxen väljer du vilka sökord du vill koppla till ditt företag. Det är i detta skede du ställer dig själv frågan vi inledde denna artikel med: “Vilka ord söker potentiella kunder på när de letar efter de produkter eller tjänster just jag erbjuder?”.
När du valt ut dina ord kan du enkelt dra respektive sökord till boxen för topprankade sökord eller rankade sökord. I tjänsten ingår två stycken topprankade sökord, det vill säga ord du bedömer vara allra mest relevanta. Därtill har du hela 100 stycken rankade sökord, vilka även de kommer att förbättra din ranking avsevärt. Och vill du utöka antalet topprankade eller rankade sökord så går det utmärkt att beställa fler direkt i Mitt Eniro.
Och här kan du följa upp hur dina sökord presterar:
I vyn ovan kan du följa hur dina valda sökord presterar i form av antal klick de genererat under en viss tidsperiod. På så sätt kan du enkelt analysera om du behöver göra justeringar. Kanske noterar du att ett sökord du angivit som rankat presterar så pass bra att det borde lyftas upp till topprankat? Isåfall klickar du dig enkelt tillbaka till föregående vy och gör dina uppdateringar. Smidigare blir det inte!
Är du nyfiken på att lära dig ännu mer? Voilà – här kan du läsa vidare om ranking på Eniro.se och vår tjänst “Högre upp på Eniro”.
Lycka till med ditt sökordsarbete!