På vilken sida hamnar ditt företag när kunderna söker på sökmotorer?
Svar: 90% av de som genomför en sökning på en sökmotor som Google eller Bing kommer att stanna kvar på första sidan.
Det här kan tyckas vara en självklarhet, men är värt att upprepa. Det tydliggör om inte annat behovet av att aktivt arbeta med sin synlighet på sökmotorer som Google och Bing, men även på Eniro.
En sökning på ”fönsterputs majorna” ger ungefär 118000 resultat medan en sökning på ”fönsterputs södermalm” kommer att ge ungefär 796 000 sökträffar. Samtidigt visar en sökmotor som Google endast ungefär 10 organiska träffar på första sidan, alla andra träffar är betalda annonser, så kallade Google Ads.
796 000 sökträffar
Så för den småföretagare som vill slå sig in bland toppresultaten så finns det väldigt lite utrymme att slåss om. Och för många är det rent ut sagt omöjligt, då det kräver både tid och pengar samt förståelse för SEO (sökmotoroptimering).
Hur ser det ut på sökmotorer som Eniro?
Studier vi utfört visar att de fem första företagen vid en sökning i en enskild kategori får ungefär 75% av all uppmärksamhet. Så driver du till exempel en blomsterbutik i ett område men har minst fem konkurrenter före dig i träfflistan så riskerar du att missa väldigt många kunder.
Vill du få lite tips på hur du kan göra för att förbättra din synlighet på främst Eniro, samt få lite matnyttiga tips om sökmotorer i allmänhet? Nedan hittar du vårt webinar om sökmotorer, om rankingpoäng samt vårt nya lojalitetspoäng (längd: 28 min).