Handeln på nätet ökar och kundernas förväntningar på köpupplevelsen utvecklas i samma
takt. Har du funderat på att erbjuda ditt företags produkter och tjänster på nätet men är
osäker på var du ska börja och vad du ska tänka på? Om du inte är i rejält tekniskt
bevandrad så kan det verka både komplicerat och förvirrande. Här är några do’s and
dont’s som förhoppningsvis hjälper dig på vägen mot en framgångsrik e-handel.
Välj rätt system
Först av allt, välj ett system som passar din tekniska kompetens. En användarvänlig
plattform är att föredra om du inte vill gräva ner dig i komplicerade koder.
Fördelen med dessa är flera:
• Du kan bygga en funktionell sida mycket snabbt
• Du behöver inte kunna kodning
• Du behöver inte anställa utvecklare
• Du får snabbt stöd från plattformens dedikerade kundservice
• De erbjuder sin expertis för att driva plattformen (säkerhet, kodning etc.) så att du
inte behöver göra detta
Vilka är då dessa plattformar?
Med över 200 000 aktiva e-butiker i sin databas så räknas Shopify som en av de mest
använda plattformarna på marknaden. Shopify passar visserligen för stora företag men
rekommenderas främst för små och mellanstora verksamheter. De erbjuder över 1000
appar och dygnet runt-öppen kundservice.
Bigcommerce har över 95 000 aktiva e-butiker och har hjälpmedel och stöd som anses
vara ”utanför boxen” – och som du enkelt når via App Store. Här får du också hjälp dygnet
runt och kommunikationshjälp via deras sociala kanaler.
Wix har över 85 000 aktiva e-butiker och har en ”drag and drop”-funktion som ger dig
visuell frihet. Detta är en mindre avancerad plattform som passar bäst för dig som inte
kommer att sälja en större mängd produkter. Wix rekommenderas för den som önskar en
enkel men visuellt tilltalande e-handel.
Weebly är en annan, mycket användarvänlig plattform. Med över 440 000 e-butiker har
den som mål att skapa en intuitiv och enkel shoppingupplevelse för kunden. I likhet med
Wix passar Weebly bäst för den som erbjuder färre antal produkter och som inte vill ha allt
för många finesser. Förutom att välja rätt plattform så finns det ytterligare ett flertal faktorer som påverkar huruvida kunden kommer att besöka din sida, shoppa – och senare även återvända.
Identifiera konkurrensen
Kanske är du ensam på marknaden om att erbjuda just dina tjänster och produkter, men
troligen inte. Det finns väldigt många, bra e-butiker. Leta inspiration för att lära dig vad du
kan göra annorlunda och framför allt bättre än konkurrenterna. Gör en enkel sökning på
sökord som är relevanta för din verksamhet och se vad du kan förvänta dig.
Var unik
Om du inte erbjuder egenproducerade varor med egna bilder, sikta då på att erbjuda ett
annorlunda uttryck än dina konkurrenter. Vässa produkttexterna och lägg till detaljbilder
eller 360-bilder.
Att bara driva försäljning är inte tillräckligt.
Idag förväntar sig konsumenten mycket mer än att bara hitta sina produkter på en
webbplats. Om du inte erbjuder en unik produkt eller har konkurrenskraftiga priser så
måste du lägga lite extra juice på att få besök till din sida – och ännu lite mer juice för att
sedan behålla dessa besökare. Plöj ner din kompetens i hantverket, inspirera genom
texter och bilder och berätta en relevant historia. Skapa en värld som din kund vill besöka
– igen och igen.
Tänk innehåll – med hjälp av kunden
Vem är det som kan ge dig bäst vägledning om vad de vill se på din hemsida? Dina
kunder! Underskatta inte kundens kompetens inom det här området. Med största
sannolikhet har hen sökt efter dina produkter och tjänster tidigare. Skapa dialog! De flesta
delar mer än gärna med sig av sina åsikter och erfarenheter. Om du dessutom belönar
tipsaren så skapar du samtidigt kundlojalitet.
Optimera sidan
Låt inte kunden vänta. Om din sida är långsam eller svårnavigerad så riskerar du att
förlora kunder. Om du har valt en lösning som du själv kontrollerar så bör du optimera
sidan så ofta som möjligt. Anpassa även sidan till mobila enheter.
SEO
SEO, Search Engine Optimization eller sökmotoroptimering på svenska, är viktigt att tänka
på när du upprättar din e-handel. Du bör alltid hamna högt i resultatlistan när kunderna
söker efter de tjänster som du erbjuder. Hur hamnar du i topp? Du kan köpa annonsplats
eller producera anpassat, relevant innehåll med unika detaljer.
Nyhetsbrev
Få kunderna att registrera sig för nyhetsbrev första gången de gör ett köp. Möjliggör även
för kunden att ge kommentarer angående den köpta varan.
Var social
Ditt företag bör finnas på Facebook. Här kan du publicera nyheter om ditt företag och din
bransch. Ett annat socialt verktyg är Pinterest. Här delas inspiration och visuella idéer.
Glöm inte heller att du bör ha en dela-funktion på din hemsida.