3 minuters läsning

Vill du veta vad alla pratar om just nu på internet? Eller vill du förutse vad som kommer bli populärt inom kort? Med Google Trends kan du hålla koll på sökvolymer och trender över tid, som att Mariah Carey till exempel avslöjat att julen är i antågande.

Låter det konstigt? Det är egentligen fullt rimligt. Vissa söktrender på Google kommer och går för att kanske aldrig synas igen. Trender och tendenser som poppar upp och peakar för att sedan försvinna ur allmänhetens medvetande.

Covid-19 är ett exempel på en sökterm som innan februari 2020 var fullständigt icke-existerande (se bild nedan) men som sedan ökat allt mer i omfång, visserligen med en nedgång de senaste månaderna. Här finns ju även alternativa söktermer som ”coronavirus” ”corona” och Covid 19 utan bindestreck.

Ökad popularitet avslöjades av Google Trends

Ett annat mer populärkulturellt fenomen är HBO:s tv-serie Game of thrones (se bild nedan). Seriens åtta säsonger gjorde tydliga avtryck på Google Trends (notera de åtta peakarna på bilden nedan). Söktermen kan också fungera som en tydlig illustration på hur serien faktiskt blev mer och mer populär för varje säsong som gick – för att därefter störtdyka i intresse.

Vill du komma högre upp på Google?

Google Trends Game of thrones

All I want for Christmas is Google Trends

Så hur kommer Mariah Carey in i bilden? Hennes jullåt All I want for christmas har inte bara toppat topplistan på Spotify de senaste jularna, den är också en bra indikator på när folk faktiskt börjar komma in i julstämning – perfekt illustrerat i denna virala tweet. Som ni kan se vid den röda pilen i bilden nedan så börjar intresset redan nu i sent oktober, tidigt november, växa till sig från ett läge på nära nog noll till en liten men ändå noterbar böj uppåt. En trend som vi ser återkommit varje jul de senaste fem åren, för att sedan tvärdö dagarna efter julafton.

Så vad ska du göra med den här informationen?

Se till att hålla koll på trender som rör ditt företag. På så sätt vet du när du bör annonsera online och när det är bättre att hålla i pengarna. Lägg upp en strategi för att fånga trenden tidigt och rid på vågen. Att söktermen pizza peakar runt nyår kanske inte förvånar någon, men visste du till exempel att juli är söktermens andra stora period? Tänk på att när söktermer som rör dig och ditt företag trendar så lär kostnaderna för klicken på dina Google Ads gå upp.

Med Google Trends kan du hålla koll över populära söktermer, inte bara på Google utan även på t.ex. Youtube eller Google Shopping. Du kan även bryta ner intresset efter delområde – vilket exempelvis avslöjar att söktermen ”pizza” är populärast i Hallands län – och se exempel på topplacerade relaterade ämnen och frågor.

Tips: Testa olika söktermer på samma tema fast med olika stavningar eller synonymer

Lycka till!

av

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata