« Tillbaka till bloggen

Så lyckas du som småföretagare med din marknadsföring online

Hur ska du göra för att höras och synas som småföretagare online? Här är fem steg som hjälper dig att lyckas.

Småföretagare tävlar ofta mot stora drakar med enorma marknadsföringsbudgetar. Även utan starka konkurrenter är det svårt att höras genom det massiva informationsbruset. Men det finns några gyllene regler att förhålla sig till som gör det högst möjligt.

1. Skapa rätt innehåll

Fundera ut en tydlig strategi för att bygga ditt varumärke. Vad gör ditt företag unikt? Vad vill du förmedla? Bygg din kommunikation utifrån det. Du har saker att säga, dela med dig av dem! Kommunikation ska vara ärlig, rak och äkta – det fungerar bättre än propaganda. Skapa innehåll som passar det du vill säga och ditt företag. Starta inte en blogg bara för att andra gör det – utan starta den för att du har saker att berätta som passar det formatet. Det är värt att tänka ett extra varv över vad du uttrycker och hur. Försök att göra innehållet kommunikativt, kort och koncist och att det öppnar upp för konversation. En middag där gästerna pratar med varandra och utbyter tankar är trevligare än den där en av gästerna pratar enbart om sig själv hela tiden.

2. Förstå de digitala kanalerna

Du måste ha förståelse för de olika kanalerna, om det så är Facebook, Instagram, LinkedIn eller Google. Ju djupare kunskap desto större sannolikhet att du lyckas nå fram. Digitala plattformar styrs av komplicerade regelverk skrivna i kod, kallade algoritmer. Vad gillar de olika plattformarnas algoritmer? Vilket innehåll premieras? Till exempel Google gillar inte när annonsörer skriver ”klicka här” och har du inte smarta sökord så är det förgäves, på Facebook, som sitter på enorma mängder information om sina kunder, gäller det att tänka ut sin målgrupp och sen att nå den genom smarta val samt att bestämma sig för vad man vill med sin marknadsföring: få trafik till hemsida? Besökare till butik? Varumärkesmedvetenhet? Och så vidare. Det gäller helt enkelt att bygga upp en kunskap om de olika kanalerna och hur de fungerar. Att bara ha en bra och snygg annons räcker inte. Du måste veta hur och var du ska använda den. Det räcker inte att köpa den finaste verktygslådan för att kunna bygga något.

3. Vikten av att göra SEO på riktigt

Google är byggt för att lyfta fram sidor av hög kvalité. Din hemsida behöver därför innehåll som både är relevant och av hög kvalité. Skriv för människor, inte maskiner. Du måste ha med relevanta sökord i rubrik, metadata och så vidare men det måste ske på ett naturligt sätt. Det går inte bara att upprepa ord. Då gillar inte läsarna texten och den sjunker undan bland sökresultaten. Men fokusera inte bara på text. Bilder, länkar och video är något som sökmotorerna tycker om.

4. Strukturerad data

Nu blir det lite mer tekniskt. Googles algoritmer scannar av internets webbsidor och gör snabba analyser av datan på varje sida. Utifrån det kategoriseras sidorna. Strukturerad data går ut på att förtydliga för algoritmerna vad det är de ser. Det är helt enkelt kod som ger robotarna mer information om texten de läser och till exempel berättar för Google att det här är ett klockslag eller det här är en adress och så vidare. Strukturerad data möjliggör även din sida att bli sökbar med röstsökningar – ett ständigt mer populärt sätt för människor att söka efter saker. Genom att använda sig av strukturerad data förenklar du helt enkelt för Google att veta vad din sida handlar om. Dessutom ger det dig chansen att synas i ”rich results” – alltså bland de sökresultaten som numera visas på första resultatsidan och som inte är de klassiska tio blå länkarna.

5. Tappa inte dina kunder online

När du väl har fått människor in på din hemsida gäller det att inte tappa dem. Enligt en studie är för höga priser och negativa kundomdömen de vanligaste anledningarna till att potentiella kunder väljer bort företag online. Men anledning nummer tre, fyra och fem handlar alla information eller snarare felaktig information. Det är väldigt viktig att uttrycka sig rakt, tydligt och korrekt. Om information inte stämmer överens på hemsida med den som visas i en annons eller på Google eller om ett telefonnummer eller en länk inte fungerar så gör det att kunder tappar förtroendet. Var noggrann med all information.

Alla dessa steg kan du efter lite självstudier klara själv. Vi på Eniro har en rad olika verktyg som kan hjälpa dig. Oavsett vad du väljer att satsa på är en bra, mobilanpassade hemsida ett av dina viktigaste verktyg för att lyckas med online marknadsföring. Börja med att testa din hemsida gratis.