5 minuters läsning

Så du har bestämt dig för att skapa den perfekta displayannonsen? I följande artikel ger vi dig tips på vad du bör tänka på när du gör din första banner, från logotyp och CTA till copy och landningssida.

Det finns en del att prata om när det kommer till best practise och skapandet av banners. När vi på Eniro jobbar med våra kunder så fokuserar vi väldigt mycket på framför allt logotypen (det vill säga avsändaren) budskapet (som ska vara klart och tydligt, och gärna med ett lockande erbjudande) och call to action (en målanpassad knapp som uppmanar till handling). Oavsett format eller plats som din banner visas på så är ju målet att uppnå en önskad handling, t.ex. att kunden köper produkten, får mer information eller tar kontakt med dig. Och så klart är det avgörande att när mottagaren klickar på annonsen så bör de hamna på en modern hemsida som är användarvänlig och direkt kopplad till budskapet i annonsen.

Läs mer: Vad är displayannonsering?

Låt oss titta lite närmare på just utformandet av en bra banner:

Det kommer alltid vara användbart att veta vad som gör en bra banner bra, oavsett om du själv kommer att skapa den eller om du får hjälp av en expert men själv vill kunna avgöra om din displayannons är bra eller inte.

Det första vi tittar på är språk och copy. Det är viktigt att veta vilken målgrupp man talar med, något vi kommer gå in på senare. Dels för att veta hur man ska sätta upp reglerna för sin kommande kampanj, det vill säga vem ska få annonsen visad för sig. Men det är också viktigt så att man vet vilket språk man ska använda. Är dina kunder intresserade av ett bra erbjudande? Då är det detta de vill mötas av i texten. Det skulle exempelvis kunna stå “Hitta de billigaste flygbiljetterna”, som i exemplet på bilden. Men är de lyxkonsumenter – eller drömmer om att vara lyxkonsumenter – så kanske det istället är “Dyraste restaurangerna på Mallorca – vi har hela listan” som är det språk som tilltalar dem.

Copy viktigt i displayannonsen

Det är också viktigt att se över copyn i texten. Några grejer att tänka på är att skapa en sense of urgency. Det vill säga: att få det att framstå som att det faktiskt är bråttom. Det kan exempelvis vara genom att skriva “Nu släpper vi fler billiga flygbiljetter!” eller “Just nu: Prisgaranti”. Skapa också en nyfikenhet hos den som ser annonsen, så de känner att “detta talar verkligen till mig”. Viktigt att poängtera att ju mer nyfikenhet du skapar och ju modigare du är med copyn, desto viktigare är det att din landningssida också levererar. Annars riskerar det bara att få fel effekt. Skriver du att ni släpper nya biljetter och så landar man inte på en sida för just biljettköp, ja då får du bara missnöjda besökare. Statistik och siffror är också sådant där som brukar rekommenderas att ha med i copyn. Det är lätt att ta till sig och är tydligt i sitt tilltal. Typ “5 bästa tipsen för den som vill måla om huset”.

(Texten fortsätter under bilden)

 

Ett exempel på en displayannons.

Människor är tränade i att klicka på knappar

Skapa en tydlig design också när du skapar displayannonsen. Gör det inte för plottrigt. Plottriga och röriga annonser får en endast att tänka på obskyra annonser som leder en till en hemsida där man istället får ett virus på datorn snarare än ett bra erbjudande. Se till att ditt företags visuella identitet skiner igenom i layouten

Skapa en knapp, en call to action, som uppmuntrar till handling. Alla människor online är tränade i att klicka på knappar, så även om hela annonsen faktiskt är klickbar så behöver du faktiskt ha en knapp. Och budskapet i den bör leda till handling. “Sök här” “Boka dina gratisprover här” eller “Anmäl dig nu!”

Skicka besökaren till rätt plats

Och slutligen, som vi nämnde på sidan innan: det är avgörande att kunden hamnar på en relevant plats när den klickar på displayannonsen. Skapa gärna en dedikerad landningssida just för din kampanj. Är det en produkt du ska lansera? Skapa en sida och ta bort allt onödigt fluff. Berätta om produkten, gör det tydligt hur man köper, Lägg in en tydlig instruktionsfilm. Lägg “Köp” eller “beställ”-knappen högt upp på sidan, så att personen som klickat in på landningssidan inte måste börja med att bläddra för att hitta det den vill ha. Och glöm inte bort att ta med recensioner och omdömen från andra nöjda användare.


5 steg för en bra displayannons – summering:

  1. Språk – vem pratar du med i din annons?
  2. Copy – skapa nyfikenhet i texten
  3. Design – Undvik plottrig layout
  4. CTA – Din knapp ska uppmuntra till handling
  5. Plats – skicka den som klickar på din annons till den plats du utlovar i din annons

av

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata