Hösten är digital

För många är sommarledighetens slut det riktiga nyåret. En möjlighet till nystart där batterierna har laddats upp under varma sommarkvällar. Nu, utvilad, tar man sikte på en intensiv digital höst, med såväl Black Friday och julkommers hägrande på horisonten.

De första veckorna tillbaka på kontoret, i verkstan eller i butiken finns risken att man känner sig lite som Bambi på hal is, det är då det är som allra viktigast att vara väl förberedd. Därför har vi här nedan samlat tre snabba tips som kan hjälpa dig att kickstarta hösten.

Vad säger kunderna?

Visste du att mer än 6 av 10 små- och medelstora företag inte svarar på kundomdömen online? Dessa företag missar inte bara möjligheten att rätta till en eventuell negativ kundupplevelse utan man låter även kritiken stå helt okommenterad för hela världen att beskåda. Din kundkontakt slutar inte bara för att jobbet är utfört eller transaktionen är genomförd. I stället är det nu som kanske det allra viktigaste arbetet påbörjas: vårdandet av ditt rykte. Planera för kundvård i höst. Har du en Facebook-sida? Be dina kunder lämna ett betyg och besvara dina kunder, oavsett om de är nöjda eller missnöjda. En öppen kommunikation kommer att löna sig över tid. Dina kunders digitala fotspår kommer få nya kunder att hitta till din dörr.

Digital höst: Stängt eller öppet?

Att driva eget kan ibland innebära att man måste stänga tidigt eller öppna senare. Kanske är man sjuk och måste stänga ner torsdag och fredag? Det viktigaste här är att dina kunder får veta dessa förändringar i tid. Uppdatera din information på företagets Instagram-konto eller skriv en post på Facebook. Eller, ännu hellre, uppdatera din företagsinformation på nätets viktigaste sidor från en och samma plats med Närvarokollen. Bristfällig företagsinformation har i flera studier visat sig vara en av de största anledningarna till att kunder tappar förtroendet för ett företag.

Utnyttja möjligheterna

Visste du att 7 av 10 sökningar på Eniro leder till kontakt? Därför är det viktigt att ditt företag syns så bra som möjligt, så att det är till dig som kunderna ringer först. Utnyttjar du alla fördelarna med din annonsering på Eniro? Det första du bör göra när du ser över ditt företags profilsidor på Eniro är att sätta dig in i vad som faktiskt ingår i din annonsering och hur du bäst utnyttjar dessa möjligheter. Här har vi samlat de 7 viktigaste tipsen som får din profilsida på Eniro att sticka ut i mängden. På Eniro kan vi även hjälpa dig med att nå ut med ditt budskap på världens största sökmotor, kolla här om du är lite nyfiken på våra Google Ads-erbjudanden.

Och du, det är viktigt att hålla fast i den där semesterkänslan. Koppla av och koppla ner. Ju bättre du förberett ditt företag för den digitala marknaden, desto lättare blir det för dig att stänga ner efter arbetsdagen.

by

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata