Ditt företags hemsida bör du se som navet i din kommunikation, oavsett om det gäller marknadsföring, försäljning eller rekrytering. Hemsidan är en medarbetare som aldrig sover, den är online dygnet runt och hjälper till att svara på de frågor som dina besökare ställer – oavsett om du jobbar eller inte.
I följande artikel bryter vi ner din webbplats i dess beståndsdelar och tittar på hur du bör jobba med SEO, innehåll och strategi för att skapa en webbplats som sticker ut i mängden.
Bra design ger en bättre kundupplevelse
En bra och genomtänkt design hjälper dina besökare att förstå ditt företags värderingar. Det hjälper också dina besökare att lätt hitta dina produkter och dina tjänster som du vill förmedla på din hemsida. En uttänkt design hjälper även ditt företag att tala samma tydliga språk över flera kanaler. Det kan röra sig om färger, typsnitt och hur du väljer att använda dig av bilder. Att skapa en bra design behöver inte vara särskilt dyrt.
Det finns väldigt många CMS (Content Management System), bland annat WordPress, där du kan få bra och billiga templates som också levererar hög kvalitet på designen.
Max 3 steg tills kunden tar kontakt
Planera dina konverteringar på din webbplats genom att leverera tydliga budskap direkt när besökaren hamnar på din hemsida. Se till att ha call to actions-knappar där du förmedlar vad det är för typ av tjänst du vill att kunden ska köpa eller kontakta dig för.
Branschstandard är att det inte bör vara fler än tre steg för en besökare innan de har gjort ett kontaktförsök, skickat en offertförfrågan eller köpt en produkt, berättar Joel Hellström, Senior Web Designer på Eniro.
Bra innehåll på hemsidan
Det första man bör tänka på när det kommer till innehåll på ditt företags hemsida är att göra det tydligt vad det är du faktiskt erbjuder dina besökare. Se därför till att bryta ut dina tjänster i undersidor. Om du t.ex. är en snickare som renoverar kök, bygger badrum och utför utvändiga renoveringar så är det bra att skapa undersidor för varje kategori och därefter börja bygga sitt innehåll utifrån dessa olika segment. Tänk på att vara personlig och att du förmedlar just ditt företags värderingar när du skapar ditt innehåll. På så sätt får besökarna känna att de får lära känna dig och ditt företag. Det skapar en trygghet i kontakt och köpbeslut, men det ökar också chansen att kunderna kommer att rekommendera dig till vänner och bekanta.
SEO hjälper dina kunder att hitta ditt företag
Det första du ska tänka på när du sökordsoptimerar din webbplats är den tekniska strukturen men också hur du använder dig av innehåll. När det handlar om SEO på din hemsida så kallas det för on-page. On-page innebär bl.a. att du ser till att dina tjänster och dina viktigaste sökord finns med i innehållet på dina sidor. Det hjälper dina kunder att hitta din hemsida men även sökmotorer att ranka den bättre på bland annat Google och Bing.
Motsatsen till on-page är off-page. Off-page handlar om att ha en vettig länkstrategi för ditt företag. Det innebär till exempel att dina olika samarbetspartners ska länka till din hemsida, att du finns med i sociala medier men även att dina kunder lämnar omdömen på viktiga sidor som Trustpilot och Google Business Profile.
Du kan också välja att köpa länkar från större nätverk som väljer att skriva blogginlägg om din verksamhet och bransch och sedan länka till dig, på så sätt driver de trafik (och ranking) till din hemsida.
En modern hemsida
Tänk på följande när du ska uppdatera din webbplats och modernisera den: laddningstid (ju snabbare desto bättre, tänk på att tar det mer än 3 sekunder för din hemsida att ladda så kommer en stor del av besökarna att hoppa av sitt besök), mobilanpassning (majoriteten av dina besökare kommer att hamna på din hemsida via sin mobiltelefon, se till så att den ser snyggt ut och är användarvänlig även i en smartphone) och säkerhet (säkerhet är idag en rankingfaktor för Google, har din hemsida ett SSL-certifikat?).
Nu har du fått flera bra tips på hur du uppdaterar och moderniserar din hemsida. Från design, knappar och innehåll till sökmotoroptimering, säkerhet och snabba kontaktvägar. Vi bad Joel Hellström, Senior Web Designer på Eniro, berätta mer om hur man ökar antalet konverteringar på sin webbplats. Han kom tillbaka med sju viktiga steg som kommer förändra ditt företags digitala närvaro.
7 sätt att öka konverteringarna på din hemsida
- Ha ett mål med din webbplats
- Det ska vara lätt att kontakta dig och hitta kontaktvägar
- Berätta för besökaren vem du är
- Se till att ha bra innehåll i form av text, bild och video
- Var tydlig med vilka produkter och tjänster du erbjuder på din hemsida
- Se till att hemsidan är mobilanpassad och lättnavigerad
- Jobba aktivt med att sökmotoroptimera din hemsida