Bild på en bannern som har en text som står" Sveriges bästa firmanamn".

Varje år växer det fram nya företag, många av dem konkurrenter till varandra, och kampen om kundernas gunst hårdnar. Ett bra firmanamn kan verkligen göra underverk när resurserna är begränsade. För att uppmärksamma småföretagare i Sverige har Eniro startat tävlingen ”Sveriges bästa firmanamn”.

Under två månader i höst kommer Eniro att dammsuga företagssverige på bra firmanamn. Med hjälp av tips och engagemang från allmänheten kommer en utnämnd jury i mitten av november kora vilket företag som har ”Sveriges bästa firmanamn”. I juryn sitter bland annat Joakim Antelius, VD Patchwork Sweden, som har varit verksam i kommunikationsbranschen i över 20 år.

– 99% av Sveriges företag har 50 eller färre anställda och företagen saknar oftast resurserna som behövs för att öka sin synlighet. Med ett bra firmanamn kan man komma en bit på vägen eftersom namnet är en bra marknadsföring i sig själv. Här är det avgörande att företaget har ett namn som du kommer ihåg och som i ett eller två ord beskriver essensen av verksamheten, produkten eller tjänsten, säger Joakim Antelius, VD Patchwork Sweden

82% av svenskarna handlar i närområdet

Kampanjen är ett sätt för Eniro att uppmärksamma framför allt mindre företag och synliggöra dem för hela det svenska folket. De mindre aktörerna spelar en viktig roll i svenskt näringsliv, något Eniro vill uppmärksamma och belöna.

– Med den här tävlingen firar vi små till mellanstora företag i hela landet. Många har en lokal förankring och finns bara på en ort. I vår analys framgår det att 82 procent av svenskarna föredrar att handla i sitt närområde, och anledningen till det är framför allt för att stötta det lokala näringslivet. Vi hoppas att så många som möjligt från allmänheten vill engagera sig i tävlingen och nominera en lokal aktör till Sveriges bästa firmanamn, säger Donny Arnstad, marketing manager på Eniro.

Du kan själv nominera ditt eget favoritnamn här (TÄVLINGEN ÄR AVSLUTAD).

by

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata