Facebook och Instagram lanserar nu möjligheten för annonsörer att skapa annonser med taggade produkter, ett format som tidigare bara gått att använda organiskt. Med det nya formatet öppnas nya kreativa annonsmöjligheter för svenska företagare.
Instagram är en sociala medie-plattform för användare som gillar att upptäcka nya saker, dels på ett privat plan men även som en plattform för den som vill ta del av, utforska och shoppa av företag. Det bild- och film-fokuserade innehållet skapar stora möjligheter för små showrooms och popup-butiker att ta en rättmätig plats i det allmänna flödet.
Taggade produkter först på Instagram
Instagram har sedan tidigare erbjudit företagskonton möjligheten att organiskt köra poster med taggade produkter. Den stora förändringen nu är att vi som användare får möjligheten att köra annonsering med taggade produkter (se bild nedan för exempel). Det nya formatet lanseras först på Instagram under hösten för sedvanlig testning och optimering innan den troligtvis också lanseras på Facebook.
Shopping Ads med taggade produkter fungerar som så att när en kund trycker på annonsen så öppnas en produktbeskrivning (se bild) i Instagram. Genom att klicka på önskad produkt så kan kunden fortsätta in på företagets produktinformationssida (se bild). Därifrån kan kunden gå vidare till din webbplats för att genomföra ett köp.
En köpglad målgrupp
Som annonsör på Facebook och Instagram skapar taggade produkter en friktionsfriare shopping, där kunden kommer närmare köpbeslutet.
Precis som med Facebook och Instagrams övriga annonsformat så får du med annonser med produkttaggar möjligheten att skapa anpassade målgrupper baserat på kundernas beteende. Det kan till exempel handla om personer som tittat på en produkt eller personer som besökt din webbplats via din annonsering. Om du sedan även skapar lookalike-målgrupper i Facebooks Ads Manager så får du tillgång till helt nya och köpvilliga kunder med samma intressen och beteenden som dina befintliga kunder.
Fördelar med annonsering med produkttaggar:
- Du når kunder som är närmre ett köpbeslut
- En friktionsfriare köpupplevelse
- Möjligheten att visa upp flera produkter i en bild (upp till 3-4 rekommenderas)
- Skapa nya målgrupper baserat på mottagarens beteende
Vill du veta mer om anpassade målgrupper och lookalike-målgrupper? Kolla in vårt webinar nedan.