Amazons startsida på en Samsung Galaxy-skärm
1 minuts läsning

Onsdagen den 28 oktober klockan 07:00 stod det klart att Amazon öppnat sin lokala webbplats i Sverige. Nu kan den som vill handla på världens största e-handelsmarknad göra det direkt från Sverige, istället för att besöka Amazons sidor i Tyskland, England eller USA.

På onsdagen den 28 oktober öppnades dörrarna för Amazon.se, med vissa barnsjukdomar till följd – så som Google Translate:ade produktnamn och icke-svenska fraser som ”blixtrabatt”. Aftonbladet uppger även att den svenska flaggan var felaktig. Flera tidningar rapporterade om problemen och enligt branschtidningen Resumé var de initiala problemen och den ”orena” sidan något som inte förvånade branschkännare.

Stor påverkan när Amazon öppnat

Det råder dock inga tvivel om att Amazon kommer ha en påverkan på e-handeln i Sverige, något vi på Eniro skrivit om tidigare. En sak är säkert och det är att Amazon kommer att förändra den digitala marknadsföringen – men för de företag som hakar på och står redo i startgroparna så innebär det en otrolig möjlighet.

Vill du veta mer om vad du kan förvänta dig när Amazon nu öppnat i Sverige? Kolla in vårt webinar nedan.

Visste du förresten att domännamnet Amazon.se köptes av Amazon av en svensk kvinna för den nätta summan av 6 miljoner kronor?

av

Vill du ha en gratis genomgång av din nuvarande marknadsföring?
Låt oss prata