« Tillbaka till bloggen

,

Matchningstyper – vad är det?

Matchningstyper är något du måste ha koll på när du arbetar med Google Ads. Enkelt förklarat är matchningstyper hur man specificerar vilka kombinationer av sökord man vill visa sina annonser för. Ett av de absolut vanligaste misstagen är att man matchar sökord alldeles för brett och syns då även på en stor del irrelevanta söktermer. Nedan går vi igenom de matchningstyper det finns att välja mellan.

Bred matchning

En bred matchningstyp räknar med felstavningar, synonymer, relaterade sökningar och andra relevanta varianter. Med den här matchningstypen kan du få mycket trafik, men riskerar samtidigt att din annons visas på mycket irrelevanta sökningar om du inte ser upp.

Exempel:
Sökord: Svart sko
Sökresultat: Köp gråa stövlar

Modifierad Bred Matchning

Modifierare (plustecken) gör brett matchade sökord lite mer specifika. Har du fler ord med i din sökfras måste båda orden finnas med, men kan sökas på i vilken ordning som helst. En modifierare av breda matchningar gör alltså sökorden mer specifika och relevanta, men trafiken kan minska när man snävar åt visningarna.

Exempel:
Sökord: +Svart +sko
Sökresultat: Köp svart hög sko

Frasmatchning

Med frasmatchning kan annonsen visas när någon söker med den exakta frasen, eventuellt med andra ord före eller efter. Dessutom visas annonsen när någon söker med en liknande variant av det frasmatchande sökordet. Med frasmatchning har ordföljden betydelse. Det innebär att annonsen inte visas om någon skriver ett annat ord inuti sökfrasen.

Exempel:
Sökord: “svart sko”
Sökresultat: Köp svart sko

Exaktmatchning

Med exakt matchning kan dina annonser visas för personer som söker med det exakta sökordet. Av de här fyra alternativen ger exakt matchning störst kontroll över vilka som ser annonsen, men du kan samtidigt missa sökningar och även nya idéer på sökord som du skulle fått med bredare matchningstyper.

Exempel:
Sökord: [svart sko]
Sökresultat: svart sko

Har du några lite bredare matchade sökord ska du då och då dra ut en söktermsrapport och se över vilka fraser det sökts på och som triggat din annons. Där kan man hitta fraser som är värda att lägga in.

Vill du veta mer om matchningstyper och Google Ads? Titta då på nedanstående webinar där vi berättar mer.