Måste mitt företag verkligen ha en hemsida? Testa vårt quiz!

Hemsidor

För svenska små och medelstora företag finns idag en uppsjö av möjligheter när det kommer till digital marknadsföring – så många att det kan tyckas omöjligt att veta vad man ska prioritera. Men vi kan börja med det mest grundläggande: hemsidan.

Ditt företags webbsida är den digitala motsvarigheten till din verksamhets fysiska butiker och/eller kontor. Och med tanke på att varannan kund på Eniro använder sin mobil för att leta efter företag så är det något förvånande att så många som hälften av alla småföretagare uppger att de helt saknar en hemsida.

Som svar på rubriken högst upp: ja, ditt företag behöver en hemsida.

Varför? Här nedan listar vi 3 viktiga anledningar:

TROVÄRDIGHET

Även om ditt företag finns på Facebook och andra sociala medier så vet vi idag att majoriteten av konsumenterna vänder sig till hemsidan när de ska bekanta sig med ett nytt företag. Om ditt företag saknar en hemsida så kommer många av dina kunder vända sig till dina konkurrenter istället. Med en lättillgänglig och användarvänlig hemsida med korrekt angiven företagsinformation som t.ex. telefonnummer och adress så visar du dina nya och gamla kunder att du driver ett företag som förstår vikten av att möta kunderna på deras hemmaplan.

SPARA TID OCH PENGAR

Med en ny, modern hemsida gör du det enkelt för dina kunder att nå dig. Det kan handla om något så enkelt som en tydlig kontakt-sida med företagets telefonnummer, adress och öppettider, eller ännu hellre, en integrerad bokningskalender där kunderna kan boka tid när som helst på dygnet utan att konstant ringa och avbryta dig i ditt arbete. En hemsida är också ett kostnadseffektivt sätt att helt på dina villkor marknadsföra företaget och era produkter och tjänster.

ÖKAD SYNLIGHET OCH TILLGÄNGLIGHET

Med en mobilanpassad hemsida står du redo när dina kunder, som vi ju redan vet finns på internet, börjar leta efter ditt företag eller de tjänster du erbjuder. För de kommer att söka efter dig. Hela 95% av dina kunder kommer att använda en sökmotor som Google för att hitta lokala företag enligt en studie utförd av BrightLocal. Med andra ord: SEO, dvs din synlighet vid sökningar i sökmotorer, är väldigt viktigt.

Tänk själv att du letar efter en elektriker på nätet, vilken kommer du då att välja? Den som har en snygg hemsida med tydlig kontaktinformation, prislistor och en smidig bokningskalender – och som också syns högt i resultaten när kunderna söker – eller elektrikern som inte har en hemsida? Läs mer om hemsidor här.


Fortfarande osäker på fördelarna med en egen hemsida? Testa dina kunskaper och svara på frågorna nedan. Du hittar de rätta svaren längst ner på sidan.

  1. Så många kunder väljer bort ett företag som helt saknar en hemsida.
    1. 11%
    X. 64%
    2. 30%
  2. Så många kunder undviker företag vars webbsidor är svårnavigerade.
    1. 16%
    X. 26%
    2. 57%
  3. Så här många kunder använder företags hemsidor för att kolla upp lokal företagsinformation.
    1. 22%
    X. 39%
    2. 63%

Källor och studier: Search Engine Land, MonoSolutions, YP.com, Eniro

(Rätt svar: Fråga 1, 2) 30%, Fråga 2, X) 26%, Fråga 3, 2) 63%)