Kunderna försvinner när adressen är fel

Om du som kund söker efter en frisör på en sökmotor som Google eller Eniro, hur viktigt är det för dig att informationen du hittar är korrekt? Om du svarar ”viktigt” så är du inte unik. Nästan 40% av de kunder som söker efter företagsinformation på internet väljer bort företag med felaktiga uppgifter enligt en studie utförd av Yp.com.

I studien visar konsumenterna ett stort missnöje med företag vars online-närvaro präglas av oriktig, inkonsekvent eller ofullständig företagsinformation. Det handlar alltså potentiellt om mer än en tredjedel av dina kunder som försvinner innan de ens har kontaktat dig. Och detta endast på grund av att er närvaro online är bristfällig.

Google och Eniro

Det är detta som bör vara grunden när du som företagare börjar bygga upp en närvaro online: konsekvent och korrekt information. Visst, du kommer så klart behöva ytterligare verktyg i ditt företagsbygge så som till exempel en lättillgänglig, mobilanpassad hemsida, en uppdaterad Facebook-sida och bra synlighet på till exempel Google och Eniro. Men om informationen som når dina potentiella kunder är direkt felaktig så riskerar du att skapa mycket väsen för (nästan) ingenting.

Det kan tyckas låta som en enkel sak som i princip alla företag borde ha koll på, men en studie genomförd av Yell.co.uk visar att så mycket som 87% av företag på nätet har felaktig information på ett eller flera ställen.

Öka din försäljning

Så hur får du koll på din information på nätet? Ett sätt är att gå igenom alla de sidor där ditt företag kan tänkas finnas listat (och det är många) och sedan försöka fixa felen på ungefär lika många olika sätt som det finns sidor. Ett annat mer smidigt alternativ är att testa Närvarokollen. Det är ett helt gratis verktyg som hjälper dig att kolla din företagsinformation på nätets viktigaste sajter och som också bedömer din nuvarande närvaro på en tydlig procentskala – en bedömning som baseras på var ditt företag finns att hitta på nätet och huruvida information som där återges är korrekt.

Ju närmre ditt företag kommer hundraprocentigt korrekt data online desto större är chansen att du kommer att engagera fler kunder, öka din försäljning och samtidigt förbättra din varumärkeskännedom. Testa gärna Närvarokollen – helt gratis!

Därför väljer kunder bort företag:

  1. Höga priser (62%)
  2. Dåliga betyg/omdömen (55%)
  3. Inkonsekvent information online (37%)
  4. Hemsidan har inkorrekt information (37%)
  5. Felaktiga kontaktuppgifter på nätet (32%)
  6. Saknar hemsida (30%)

Källa: The Why Before The Buy 2016

Behöver du genomföra ändringar på Eniro.se? Skicka in dina önskade ändringar via vårt kontaktformulär på eniro.se/kontakt eller kontakta oss på 0770-77 97 97.