”Hur syns mitt företag bättre på Google?”

Google och Eniro

Vill du bli mer synlig på Google? Då kan det vara viktigt att komma ihåg att 90% av dina potentiella kunder kommer att stanna kvar på sökresultatets första sida.

Ju fler småföretagare som upptäcker fördelarna med digital marknadsföring desto hårdare blir konkurrensen. Vi kan ta världens största sökmotor Google som ett exempel. När fler och fler företag gör digitala investeringar så blir det svårare att nå Googles förstasida.

För det är ändå där man vill hamna. Du kan ju bara fråga dig själv hur ofta du går vidare till sida 2 eller sida 3 när du gjort en sökning på Google. Troligtvis är svaret ”inte så ofta” eller ”aldrig”. Oroa dig inte, du är inte ensam. Så många som 90% av de som söker på Google har visat sig stanna kvar på sida 1.

Så vad är det vi hittar på sida 1?

Säg att du sökt på ”vvs farsta”, då kommer du troligtvis få upp 10 organiska sökträffar (det vill säga sökträffar som inte är annonser) och 3 lokala Google Maps-resultat på sida 1.

Huruvida ditt företag syns i kart-resultatet eller inte kan påverkas av många olika faktorer, t.ex. företagsnamn, adress eller var personen som sökt befinner sig. För det organiska resultatet så handlar det mestadels om ditt företags olika sidors relevans kopplat till kundens sökning. Det kan handla om din hemsida, diverse undersidor, din profilsida på Eniro eller övrig närvaro på internet.

Boosta din räckvidd

För en sökning som ”vvs farsta” så blir det tydligt att profilsidor på sidor som till exempel Eniro rankas högt, ofta även högre än företags egna hemsidor. Flera av träffarna på sida 1 är till exempel för Eniro (vvs-montör, vvs-firmor osv) men här hittar vi även resultat från bland annat Yelp (se bild nedan).

Om du nu driver ett vvs-företag i Farsta och inte syns i någon av de här träffarna så ska du inte misströsta (men det kan vara dags för dig att se över din digitala marknadsföringsstrategi).

Du kan så klart boosta din egen organiska räckvidd för att nå sida 1 genom att arbeta aktivt med SEO (sökmotoroptimering) och din digitala närvaro. Men för den utan resurser och tid så finns även möjligheten att nå högre i träfflistan genom att annonsera på Google. Förutom de 13 organiska träffarna så består Googles förstasida även av upp till 8 annonser (AdWords). Placerade både högst upp och längst ner på sidan. Notera också att precis som med det organiska resultatet så kommer du även att hitta annonser på sida 2, 3 osv.

Fördelarna med AdWords

Med AdWords (se bild nedan) kan du välja om du vill rikta dig mot en bestämd stad, ditt lokala område eller en specifik åldersgrupp. Du väljer också själv vilka sökord som ditt företag ska synas på när potentiella kunder söker på Google. Det gör att du lättare kan skräddarsy önskat resultat baserat på dina kunders sökpreferenser – och därmed få ett ännu högre sökresultat anpassat efter kundens behov. En annan fördel med AdWords, för den småföretagare som känner att de saknar såväl tid som kompetens för att skapa en bra kampanj, är att du endast betalar när någon klickar och besöker webbplatsen eller ringer din verksamhet.

Vill du veta mer om Google AdWords? Kolla in den här länken.


Summering:

  • Sida 1 på Google består av upp till 8 annonser och ca 13 resultat som inte är annonser

  • 90% av de som söker på Google går inte vidare från sida 1

  • Profilsidor och motsvarande på sidor som Eniro kommer ofta högt i sökresultatet