,

Hur skriver man ett pressmeddelande?
– 8 tips för PR-nybörjaren

Penna pressmeddelande

1. Så viktig är rubriken

Din rubrik är med största sannolikhet det första som journalisten ser. Om rubriken inte fungerar så är risken stor att ditt pressmeddelande inte kommer att fungera. En rubrik ska vara lockande, kort hellre än lång och ge en snabb summering av det du har att säga.

Ett proffs kan tillbringa en hel livstid med att lära sig konstarten att skriva fantastiska rubriker, men när de väl sitter så kommer de ha en stor påverkan på läsfrekvensen hos mottagaren. Försök att kliva ur din egen bubbla och försök att föreställa dig vad för rubriker som skulle locka dig om du var mottagare av pressmeddelandet. Besök olika tidningssidor för att se hur rubrikerna ser ut till de artiklar som du vill läsa. Ditt pressmeddelande, från rubrik och ingress till själva brödtexten är skrivet i artikelform av en anledning: den ska i princip kunna tas in i tidningen oredigerat.

2. Få inte läsaren att somna

Inled inte pressmeddelandet med allmän information eller en sövande irrelevant historielektion om din verksamhet. Börja med det som du vill få fram. Själva nyheten är det som ska sticka ut. Ju längre det tar för läsaren att svara på frågorna vad, var, när, vem, hur och varför desto mindre effektivt blir ditt pressmeddelande.

3. Less is more

Håll det kort och koncist. I bästa fall läser mottagaren hela pressmeddelandet som en annan läser en bladvändande deckare. Men annars får man hoppas på att mottagaren kommer att läsa rubriken och ingressen och sen möjligtvis snabbt ögna igenom resten av innehållet. Om mottagaren inte hittar något av intresse så går hen vidare till nästa pressmeddelande. Skriv därför kort och kill your darlings – det vill säga kapa sådant som du gärna skulle vilja ha med men som du innerst inne vet att ingen kommer att vilja läsa. Gå direkt till kärnan! Journalister (och för den delen redigerarna) jobbar alltid efter trattmodellen (tänk en upp-och-nervänd pyramid) där det viktigaste kommer först. På så sätt kan man enkelt börja korta texten från slutet.

4. Får jag citera dig?

Citat är tacksamma arbetsverktyg för journalister. Undvik säljsnack men få någon i företaget att säga något smart och kul om er nya produkt. Chansen är stor att det kommer med i artikeln. Citat är även ett bra sätt att lyfta de anställda i din verksamhet.

5. En bild säger mer än 1000 ord

Bra rubriker i all ära men glöm inte bort att skicka med 2-4 högupplösta professionella bilder på era produkter, företaget och eventuella intervjuobjekt i utskicket. En bra bild fångar ofta mottagarens blick. Länka gärna även till pressrummet på er hemsida – här kan ni samla fler bilder, texter om ägare, styrelse och företaget, logotyper samt tidigare pressmeddelanden.

6. Vad vill du säga?

Har du hittat din berättelse? Har du en tydlig bild av din vinkel? Vad vill du säga? Vad kan din verksamhet eller din produkt lösa för problem? Utnyttja det rådande nyhetsläget och fånga in teman och berättelser som kan passa in på det du vill få ut. Är det kladdkakans dag och du driver stadens populäraste bageri? Skapa nya semmelwrapen eller berätta att ni sålt så många kanelbullar under kanelbullens dag att om de lades på rad så skulle de nå två varv runt jordklotet. Statistik är tacksamt att göra journalistik av. Om du säger samma sak som dina konkurrenter så finns det inga skäl för någon journalist och läsare att lyssna på dig.

7. Vem snackar du med egentligen?

Du har precis skrivit en lång artikel om företagets senaste produkt som det krävs minst 40 år inom branschen för att förstå. Kommer texten att bli läst? Kanske av de redan frälsta, men troligtvis inte av så många andra. Och även om din potentiella mottagare kommer vara kunnig i ämnet så vill personen troligtvis läsa en intressant och bra skriven text. Det finns visserligen många tusen journalister i Sverige och några av dem är säkert intresserade av det du har att säga. Vissa av dem är säkerligen även rejält pålästa inom ditt ämnesområde – men ignorera inte din publik. Tänk på vilka som är din målgrupp, och då menar jag både journalister såväl som framtida nyhetsläsare, och sätt tonen därefter.

8. Nätverka och dela

Håll koll på dina kontakter. Skapa medielistor och samla mejladresser till journalister och influencers som skriver inom ditt ämnesområde. Håll koll på de senaste artiklarna skrivna av journalister inom din bransch. Hur kan du knyta dessa berättelser till din egen? Har du fått pressmeddelanden publicerade förut? Håll kontakt med journalisten i fråga och följ dem gärna på sociala medier.

Kanske har ditt pressmeddelande ett värde bortom klassisk journalism? Finns det till exempel en Youtube-kanal eller ett populärt Instagram-konto med fokus på din bransch? Skapa intresse och diskussion i andra kanaler genom att dela dina pressmeddelanden på forum, i sociala medier eller på företagets LinkedIn-sida.