« Tillbaka till bloggen

Hur lyckas jag med min
marknadsföring på sociala medier?

Två personer använder sina mobiler

Ju mer överskådligt din sociala närvaro blir, desto lättare blir det att få ut maximal effekt. Ett tips är därför att starta med ett eller max två sociala medier, till exempel Facebook, LinkedIn eller Instagram. Precis som för andra marknadsföringsaktiviteter och kanaler bör du ha en klar strategi för din närvaro på de sociala medierna. Det innebär bland annat att du måste fundera på vad det är du vill uppnå.

Så hur ska man tänka när man jobbar med sociala medier? Här är 4 viktiga ingredienser för att lyckas. Följer du dessa kommer du snart att börja se resultat.

1. Arbetssättet!

De företag som lyckas allra bäst med sina kanaler har först och främst en sak gemensamt, och det är hur man förhåller sig till och arbetar med sociala medier. I deras fall har de sociala medie-kanalerna blivit en del av företagets DNA. Man har en tydlig struktur att arbeta utifrån, en välplanerad kommunikationsstrategi och en välfylld content-kalender. Arbetet är helt integrerat med övriga uppgifter, det är inte något man konstruerar i efterhand eller sätter sig ner och funderar ut en gång i veckan.

Vill du veta mer om sociala medier?

2. Se över innehållet

De företag som oftast lyckas bäst är de som ger sina kunder rätt sorts innehåll, en typ av innehåll som intresserar och skapar förtroende. Så, vilken typ av innehåll vill kunderna då ha? Det beror på vad du säljer för något. Om du marknadsför en person (dig själv eller någon annan) t ex en personlig tränare, en coach eller någon annan typ av influencer, är det den personens livsstil och allt vad den gör som är intressant för kunden.

Om du erbjuder en service eller en tjänst så är det resultatet och ibland vägen fram till resultatet som är intressant för kunden. Det kan handla om frisören som visar upp sina verk eller byggfirman som låter följarna följa med i hela byggprocessen. Att få ta del av arbetsprocessen betyder mycket för kunder och potentiella kunder. Det skapar förtroende och nya uppdrag.

Om du säljer en produkt vill kunderna se produkten när den används. Gärna i ett sammanhang som stärker ditt varumärke, med rätt typ av människor och rätt miljö. Försök att skapa den känsla som kunden vill åt när han eller hon använder din produkt.

3. Ta hand om din publik!

Det bästa som kan hända är att ditt innehåll gillas, delas och diskuteras och det uppnår du bara genom en engagerad publik. Ett misstag många företag gör är att tillbringa för mycket tid på att försöka få så många följare som möjligt. Att ha många följare ger inget resultat i sig. Det som betyder något är engagerade följare. Tänk kreativt och bredda din spridning för att hitta de personer som verkligen är intresserade av det du erbjuder. Har du koll på vilka kundtyper du har nu och vilka kundtyper du söker i framtiden? Försök att definiera dessa med hjälp av det sociala mediets segmenteringsverktyg. Annonser online upplevs redan påträngande av många användare, så det är viktigt att rätt budskap träffar rätt person. Om budskapet känns skräddarsytt så blir tröskeln inte lika hög för mottagaren.

Man använder sin smartphone

4. Att vara social!

Att bygga upp en närvaro i sociala medier innebär också att bygga relationer. Och då fungerar inte envägskommunikation. Det är faktiskt många företag som glömmer det. Visa att du har uppmärksammat dina följares inlägg. Var artig. Tacka, svara, kommentera. Vårda dina relationer såsom du förmodligen gör i den riktiga världen. Detsamma går att applicera på alla typer av recensioner som går att lämna online. Bemöt och diskutera med kunden som gett dig en etta eller tvåa i betyg, fråga kunden som är missnöjd med sitt besök hur du kan göra för att upplevelsen ska vändas till något positivt. Väldigt många kunder tittar på omdömen online för att bedöma ett företags trovärdighet.

Se gärna vårt webinar om Småföretag och sociala medier i spelaren nedan (längd: 31 min).