I den tredje och sista delen av vår serie om Facebook Ads går vi igenom det som kommer synas i dina framtida kunders Facebook och Instagramflöden, alltså din annons.
Precis som att varje kampanj på Facebook kan bestå av flera ad sets kan varje ad set bestå av flera annonser.
Annonsformat
Beroende på vad du har valt för mål kommer det att finns lite olika annonsformat för dig att välja på. De 3 vanligaste, och de som du troligtvis kommer att springa in i är:
- Carousel: Du visar 2-10 bilder som kan scrollas horisontellt. Kan vara bra för att visa upp flera produkter.
- En Bild/Video: Är precis som det låter, en bild eller video. Går att använda till det mesta
- Samling: Består av en större video eller bild med 4 mindre bilder under och detta format kan bara ses på mobilen. När annonsen blir klickad på öppnas en otroligt snabb och mobilanpassad landningssida. Det är ett häftigt format som du kan göra väldigt mycket med.
Skapa din annons
Du börjar med att ge ett namn till din annons, sen väljer du helt enkelt det format du tycker verkar bäst eller roligast. Du behöver skriva lite text, lägga till bild eller video och en länk dit du vill att den som klickar hamnar, vilket vanligtvis är någonstans på din hemsida.
Fundera också på vad du vill ha för Call to Action, alltså vad det nästa steget är för den som tittar på din annons.
När du fyllt i alla de viktigaste fälten kommer du att se en förhandsvisning av din annons. Förhandsvisningen går att få upp i alla olika format som Facebook Ads erbjuder, så du kan se att dina annons ser krispig och fin ut oavsett var den kommer att synas.
När du är klar klickar du på bekräfta och du är färdig! Det som händer nu är att din annons skickas iväg till Facebook för att de ska kika så den inte innehåller något förbjudet. Det kan ta allting från någon timma till ett par dagar, men så fort som det är färdigt kommer du att få ett mail.
När annonsen blivit godkänd
Det var allting du behöver för att komma igång med Facebook Ads. När din annons väl gått live börjar dock det riktiga arbetet, nämligen att följa upp och tolka all den information som Facebook ger dig om hur det går för annonsen. Facebook Ads handlar till stor del om att testa och se vad som funkar för just ditt företag. Det finns nämligen inga färdiga svar eller färdiga mallar för dig att följa, utan du måste utgå ifrån de unika förutsättningar som ditt företag har och sen testa, testa och testa.
Att testa och tolka informationen för att få riktigt grymma resultat kan vara knepigt, särskilt om en inte är så van vid det. Det är också en väldigt tidskrävande uppgift, även om den kommer ge utmärkta resultat om du tar hand om din annonsering på Facebook. Känner du inte att du riktigt har den tid som krävs? Då vänder du dig till oss på Eniro. Vi är experter på Facebook Ads och hjälper dig gärna med att sätta upp och optimera dina kampanjer, Ad sets och annonser.
Vill du veta mer om hur du kommer igång med Facebook Ads? Läs våra andra inlägg (länkar hittar du längst ner på sidan) och spana in webinariet här nedanför där vi dyker lite djupare in i ämnet. Du hittar fler webinar om digital marknadsföring här.
Hur kommer du igång med Facebook Ads – Kampanj
Hur kommer du igång med Facebook Ads – Ad Set